CONTROVÈRSIA EN UNA FINAL ESPORTIVA
Tempesta política per la retirada de samarretes grogues a la Copa del Rei
Independentistes i comuns critiquen que s'impedissin símbols a favor dels presos
Interior justifica la mesura per minimitzar el risc d'alteració de l'ordre o violència

jcarbo43025085 copa rey180421205641 /
Com si es tractés d'objectes perillosos, milers d'aficionats del Barça es van trobar dissabte passat, quan accedien a la final de la Copa del Rei, amb policies que els requisaven samarretes, banderes i cartells grocs, amb què entitats independentistes pretenien tenyir l'esdeveniment esportiu, per llançar un missatge al món a favor de l'alliberament dels polítics empresonats pel procés. Les imatges dels agents tirant peces de roba a grans contenidors es van difondre com la pólvora i aquest diumenge van provocar una nova tempesta política, en què sobiranistes i comuns, per un costat, i constitucionalistes, per l'altre, van criticar i van defensar l'actuació de les forces de seguretat.
Al costat secessionista, Carles Puigdemont va encapçalar la disputa al censurar, a través de Twitter, que un "simple color" s'hagi convertit en una "ofensa". A la mateixa xarxa social, Gabriel Rufián (ERC) va resumir així el partit: "El Barça guanya títols. Espanya perd drets". Mentre que la dirigent de la CUP, Mireia Boya, va criticar l'actuació de la "policia política".
Els comuns, que s'han col·locat del costat dels independentistes a l'hora de demanar l'alliberament d'Oriol Junqueras i la resta d'independentistes empresonats, van registrar aquest mateix diumenge una pregunta, destinada al ministre de l'Interior, Juan Ignacio Zoido, que obligarà el Govern a respondre per què va impedir als aficionats vestir de color groc. En el termini d'un mes, l'Executiu haurà de posicionar-se sobre una doble qüestió: "¿És Espanya una tirania on el Govern imposa als ciutadans els colors admesos per vestir?"; "¿Hi ha a Interior alguna superstició amb el groc com succeeix en el teatre?".
L'impulsor, el senador d'En Comú Podem Oscar Guardingo, recorre a la ironia per aclarir una situació en la seva opinió "grotesca" i "il·legal". La seva companya de files, la portaveu dels comuns al Parlament, Elisenda Alemany, va llançar a Twiter: "Es comença per un tuit, se segueix amb unes idees i s'acaba amb un color". Pablo Iglesias va lamentar que es "tiri a les escombraries la paraula 'llibertat'". I Alberto Garzón va titllar d'"atemptat contra la democràcia" l'actuació de la policia.
Les entitats independentistes, ACN i Òmnium, van acusar el Govern d'haver "perdut el nord" i la primera va prometre samarretes gratis als afectats. Mentre que l'associació Drets va informar que estudiarà casos concrets de vulneració de drets ja que cap "llei prohibeix colors".
Alt risc
Notícies relacionadesEn resposta a la polèmica, fonts policials van assegurar que l'actuació dels agents va ser l'habitual en partits d'alt risc, per evitar "enfrontaments o disturbis". En aplicació de la llei contra la violència i la intolerància en l'esport, "es van intervenir pancartes o samarretes amb un contingut que pogués alterar l'ordre públic o produir violència", sense que els agents rebessin "cap instrucció especial ni extraordinària", segons Interior.
En defensa seva va sortir Carlos Carrizosa (Cs), que va asseverar que la policia "va fer la seva feina" en prevenció d'incidents.
ANC Òmnium Cultural Copa del Rei Futbol Independència de Catalunya Polítics catalans presos Catalunya en Comú Ministeri d'Interior
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Una nutricionista sobre la dieta que cal seguir si tens el còlon irritable: "No has de menjar res que t’inflami"
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»