¿GUERRA BRUTA AL SOBIRANISME?
L''operació Catalunya': I entre tots la van matar
El PP intenta que la investigació s'ampliï només un mes i el PSOE "intueix" que no podrà prorrogar-se més

undefined38666424 madrid 29 05 2017 politica pleno del congreso todos losmgr170530114421 /
Després d’una esbroncada endimoniada al Congrés per prorrogar la comissió que investiga l’'operació Catalunya', la seva supervivència està en l’aire. Ningú pot confirmar quina mena d’ampliació arribarà al ple d’avui: si una de menor per salvar les aparences (fins a final de juny) o una de sis mesos que permeti una fiscalització real. El PP i el PSOE s’enreden en el garbuix parlamentari per no aparèixer com els culpables de l’enterrament.
La resta de grups, tret de Ciutadans, temen el pitjor: que recargolin el reglament per liquidar una comissió que els incomoda i sota la qual intueixen un pacte de no agressió entre les dues grans forces del bipartidisme.
El ple que va aprovar la creació de la comissió estableix que només es pot renovar mes a mes: ni tres setmanes, ni sis mesos
Els populars són els més directes. Avui a primera hora portaran a la Junta de Portaveus la seva proposta –arrencada dilluns a última hora per la pressió de l’oposició– d’introduir en el ple la votació de la pròrroga fins a final de juny. Al·leguen que quan es va aprovar crear-la va quedar establert que només es prorrogaria mes a mes, fet que impedeix ampliar-la mig any per més que ho demanin la majoria de grups. En una lectura rigorosa, tampoc es podria prorrogar fins a final de juny (tres setmanes des del dia 8, quan expira).
Fiscalització «errant»
L’argument del PP permetria als socialistes al·legar que els populars ho han impedit. El PSOE juga a nedar i guardar la roba perquè no vol aparèixer alineat amb el PP i C’s. Encara que el seu responsable a la comissió, Antonio Trevín, defensa en públic l’ampliació de sis mesos, el nou portaveu, José Luis Ábalos, va explicar en una xerrada informal que no volen una «comissió errant».
Considera que tres setmanes és prou temps perquè declari l’exdirector de la Policia Ignacio Cosidó i s’elevin unes conclusions. Després d’una reunió per fixar posicions, els socialistes només van manifestar estar disposats a recolzar la pròrroga de sis mesos, però van dir tenir la «intuïció» que aquesta votació, com diu el PP, no es podrà fer per contravenir l’acord plenari.
Notícies relacionadesEls populars admeten sotto voce el pacte amb el PSOE d’enterrar la comissió després de la compareixença de Cosidó per evitar que les investigacions acabin per revelar escàndols que afectin el mandat de ministres de l’Interior de l’etapa de José Luis Rodríguez Zapatero.
Una possible sortida per a PDECat, Units Podem, ERC, el PNB i el Grup Mixt és demanar la pròrroga mes a mes. Ara per ara, socialistes i populars al·leguen que s’ha mort tota sola. Obert a reflexió si entre tots la van matar.
PDECat Operació Catalunya 'Fernándezgate' En Comú Podem Ciutadans Congrés PP - Partit Popular PSOE Podem
- NARCÍS MARTÍ FILOSIA "Pintant soc feliç: ningú m’aplaudeix i ningú em xiula"
- Meteorologia adversa Les temperatures extremes posen en alerta sis comunitats a l’inici de l’onada de calor
- Relacions interpersonals El celibat voluntari s’obre pas entre les joves: «Fa dos anys que estic sense relacions i mai he estat millor»
- Reglament de trànsit El canvi de normativa sobre llums d’alerta genera un mercat fraudulent
- Revisionisme polèmic Trump canvia noms de llocs i festes per mirar de reescriure la història
- Atemptats de Barcelona i Cambrils Un estudi identifica els factors que van portar a la radicalització de la cèl·lula terrorista de Ripoll
- Mercat laboral Catalunya consolida els 3,9 milions d’ocupats malgrat un juliol dels més fluixos de l’última dècada
- Per salivar Cinc bons restaurants per a una breu escapada al Maresme
- Fins diumenge Espanya s’endinsa en una setmana marcada per una onada de calor que podria deixar una reguera de rècords
- Millora de l’administració pública El Govern pretén reduir la burocràcia i simplificar 170 tràmits administratius