Aznar no tornarà a la política però seguirà renyant Rajoy

L'expresident cenyeix la seva tasca a la FAES però adverteix que no donarà un suport gratuït al PP

Gallardón i Piqué vaticinen que l'independentisme perdrà i serà rellevat pel dret a decidir

undefined36849060 madrid  12 01 2017  conferencia de aznar con piqu  y gallard170112175214

undefined36849060 madrid 12 01 2017 conferencia de aznar con piqu y gallard170112175214 / JOSE LUIS ROCA

3
Es llegeix en minuts
Iolanda Mármol
Iolanda Mármol

Periodista

ver +

José María Aznar no coqueteja amb el fet de tornar a l’arena política però continuarà pontificant sobre les decisions que prengui Mariano Rajoy. En altres paraules, desmenteix els rumors que apuntaven a la creació d’un nou partit però s’adjudica la prerrogativa de seguir donant lliçons al president quan ho consideri necessari des de la seva fundació, FAES, la «fàbrica d’idees» que al novembre va desvincular del PP.

José María Aznar

EXPRESIDENT DEL GOVERN

"Volem fer la nostra tasca bé, des del nostre lloc. Aquí serem i aquí ens trobaran"

Aznar va deixar clar ahir que, encara que ja no és president honorífic del PP i no té la intenció de disputar-li a Rajoy el càrrec, sí que està determinat a opinar sobre les virtuts i els defectes de les seves polítiques. 

«Els que vam travessar el llindar de FAES volem afavorir unes idees i unes polítiques millors que d’altres. Això és el que volem fer i el que farem», va assenyalar en una conferència d’aquest think tank conservador per donar per tancada la rumorologia que especulava sobre la seva tornada. I per si algú en tenia dubtes, va concloure amb el mateix missatge. «Espanya és la nostra feina i volem fer la nostra feina bé, des del nostre lloc. Serem aquí i aquí ens trobaran».

Des de la Moncloa, Mariano Rajoy va eludir entrar en batalla. «No té cap sentit que jo em dediqui a comentar el que diuen els uns i els altres», va concloure.

Josep Piqué

EXPORTAVEU DEL GOVERN

"Hem de reconquistar els afectes i la ment dels ciutadans atrets per solucions simples"

AMAGAR LA IDEOLOGIA

Al costat d’Aznar, en canvi, els exministres populars Josep Piqué i Alberto Ruiz-Gallardón, que ja van enviar un primer missatge als dirigents conservadors: és un error haver intentat diluir la ideologia per fer front als populismes i obtenir més vots. El PP ha d’assumir la seva identitat i defensar-la contra l’intent de deslegitimació executat des de les esquerres. 

«Ens hem estat amagant, avergonyits de proclamar el que pensàvem», va admetre Gallardón, que va entonar el mea culpa i va demanar als dirigents populars defensar amb orgull les seves idees, encara que les respostes no siguin tan senzilles, va dir, com les proporcionades pels «populismes».

Alberto Ruiz-Gallardón

EXMINISTRe DE JUSTíCIA

"Els secessionistes han provocat una desafecció i un esquinçament que trigarem moltes generacions a resoldre"

En el context de profunda crisi de la socialdemocràcia, els exministres, membres ara de FAES, busquen impulsar amb «idees» i «polítiques» un espai de centredreta que, al seu torn, afronta dimonis propis: no atrau els joves ni la població urbana. 

La nova FAES, ja independitzada del PP, aprofundirà en l’estratègia per afrontar aquests reptes de futur. Però immediatament, Catalunya. Gallardón i Piqué van dedicar bona part de la seva dissertació a vaticinar que l’independentisme és un projecte que ha fracassat i ha dividit els catalans. Van opinar que en els pròxims mesos assistirem a l’intent dels partits sobiranistes de salvar-se de la «derrota» provant de canviar el subjecte somiat: la independència, que (auguren) serà substituïda pel dret a decidir.

POBLACIÓ ESQUINÇADA

Catalunya no serà independent, que ningú en tingui el més mínim dubte», va anunciar Gallardón, que va acusar els independentistes d’«esquinçar» la població catalana en una lògica purament partidista. «Quan diuen ‘serem independents’ menteixen. ¿I què estan buscant? Un final justificat», va opinar, i va lamentar el «dramatisme jurídic i polític per poder-se justificar davant d’ells mateixos, les seves hosts i la història». 

Notícies relacionades

Piqué va opinar que el fracàs de l’independentisme és evident perquè no ha aconseguit convèncer la major part de catalans. Va carregar contra els nacionalismes, als quals va acusar de «populisme», i va asseverar que l’única Constitució que permetia el dret a decidir va ser la de l’URSS. 

«Lenin i Stalin ja es van encarregar d’afusellar tots aquells que van provar d’exercir aquest dret», va sentenciar Piqué per posar en dubte la viabilitat no ja del pla a, la independència, sinó també de qualsevol consulta legal.