Rajoy tem que Puigdemont no faci cap gest fins al març

El Govern central sospita que JxSí «no molestarà» els «radicals» de la CUP

undefined36567433 madrid 09 12 2016 rueda de prensa posterior a la reuni n del161209143105 / JUAN MANUEL PRATS

undefined36567433 madrid 09 12 2016 rueda de prensa posterior a la reuni n del161209143105
El Govern central veu la cimera independentista com un acte unilateral.

/

3
Es llegeix en minuts
PILAR SANTOS / MADRID

Mariano Rajoy tem que Carles Puigdemont i els seus consellers endarrereixin fins al març qualsevol gest que es pugui interpretar com un mínim acostament a l’Executiu central. Fonts de la Moncloa donen per fet que Junts pel Sí intentarà «no molestar» la CUP fins a tenir via lliure per als pressupostos de la Generalitat. Com a molt aviat, si no hi ha recursos davant el Consell de Garanties Estatutàries, el Govern català podrà aprovar els comptes del 2017 al febrer i sempre amb l’ajuda dels anticapitalistes.

Aquestes fonts consideren que els independentistes se senten «descol·locats» al no poder acusar ja Rajoy d’estar «encastellat» i quedar-se, per tant, sense el discurs que el líder del PP «no vol dialogar». «Tot arribarà. Això no es pot resoldre de la nit al dia», afegeixen a la Moncloa.

El cap de l’Executiu ha d’aprendre a viure amb un Govern en minoria aquesta legislatura i ha designat la seva mà dreta, la vicepresidenta Soraya Sáenz de Santamaría, com a enviada especial a Catalunya. Per ara, són només titulars de premsa i fotografies vistoses, com les que es va fer aquesta setmana Santamaría a Barcelona amb Miquel Iceta (PSC) i Inés Arrimadas (Ciutadans), però per alguna cosa es comença.

En la reunió del Consell de Ministres d’ahir, la vicepresidenta va fer «una valoració positiva» d’aquestes reunions, segons va explicar el portaveu de l’Executiu, Íñigo Méndez de Vigo, en la roda de premsa posterior. «Ens ha demanat a la resta de ministres que intensifiquem el diàleg i la cooperació […] per saber què volen, quines coses volem i quines coses podem fer junts», va explicar el portaveu.

Méndez de Vigo va voler remarcar el contrast entre la nova actitud del Govern central i la «unilateralitat» del Govern català, que actua mogut, en la seva opinió, per les exigències dels «radicals» de la CUP. A ells va culpar de la convocatòria de la cimera del referèndum del pròxim dia 23, sense fer cap crítica a Puigdemont. La cita era una petició dels anticapitalistes per votar a favor dels pressupostos.

El portaveu va animar Puigdemont a viatjar a Madrid al gener per participar en la Conferència de Presidents que prepara Rajoy, malgrat que no està del tot segur que acabi cedint. «Hi ha moltíssimes matèries de les quals es pot parlar. En això és en el que estem, i altres estan en la unilateralitat. Els catalans i els espanyols han de veure qui vol parlar i qui està en altres coses», va argumentar. L’ordre del dia inclourà la reforma del finançament, el Fons de Liquiditat Autonòmic (FLA), assumptes educatius i la targeta sanitària, va citar Méndez.

REUNIONS PENDENTS

Notícies relacionades

El també ministre d’Educació no va donar cap pista de la data en què es poden veure Rajoy amb Puigdemont, per una banda, i Santamaría amb Oriol Junqueras, per l’altra. Dues reunions anunciades però que no s’acaben de concretar. «És millor que els ànims estiguin calmats i Puigdemont i Junqueras vinguin amb bona predisposició», reflexionen a la Moncloa. En principi, la vicepresidenta volia veure el líder d’ERC abans de Nadal per abordar les 46 peticions que el president li va plantejar al líder del PP a l’abril.

Tampoc està tancada la visita del ministre de Foment, Íñigo de la Serna, a Catalunya, que ell mateix va anunciar públicament fa dues setmanes. Fonts de l’entorn de De la Serna atribueixen al Departament de Territori i Sostenibilitat la falta de concreció. El titular de Foment va dir que vol pactar un nou pla per al servei ferroviari de Rodalies de Barcelona.