EL RETORN A LES URNES

Vot per correu per al 26-J: com se sol·licita i quins són els terminis

Els espanyols residents a l'estranger tenen fins al 28 de maig per demanar la documentació necessària per votar

Vot per correu per al 26-J: com se sol·licita i quins són els terminis

JULIO CARBÓ

3
Es llegeix en minuts

Una vegada publicat el decret de convocatòria de les eleccions generals del 26-J, el Govern ha posat en marxa aquest dimecres el procediment per sol·licitar el vot per correu, un tràmit que se sol convertir en un calvari per a molts espanyols residents a l'estranger. Aquests són els passos a seguir i els terminis per poder exercir aquest dret:

COM VOTAR PER CORREU DES D'ESPANYA

-Del 3 de maig al 16 de juny: sol·licitud del vot per correuDel 3 de maig al 16 de juny. Els impresos de sol·licitud de vot per correu es troben a les oficines de Correus. S'han d'omplir i entregar en mà a qualsevol oficina de Correus mostrant el DNI, el permís de conduir, el passaport o la targeta d'identitat o residència (en el cas dels estrangers empadronats amb dret a vot).

-Del 6 al 19 de juny: enviament a l'elector de la documentació per al vot per correuDel 6 al 19 de juny. La delegació provincial de l'Oficina del Cens Electoral remetrà al sol·licitant per correu certificat (és a dir, ha de ser rebut personalment) la documentació per emetre el vot.

-Del 6 al 22 de juny: enviament del vot per correu per part de l'electorDel 6 al 22 de juny. Una vegada rebuda la documentació, s'ha de remetre el sobre oficial dirigit a la mesa electoral corresponent amb dos documents: el certificat d'inscripció al cens electoral i el sobre de votació (que inclou la papereta). L'oficina de Correus tramitarà l'enviament com a correu certificat urgent de forma gratuïta.

En cas de no poder fer aquest procés en persona per estar malalt, la malaltia o incapacitat s'ha d'acreditar mitjançant un certificat mèdic oficial, que s'inclourà juntament amb l'imprès de sol·licitud de vot per correu. En aquest cas, el tràmit el pot fer una altra persona, que haurà d'estar autoritzada notarialment.

COM VOTAR PER CORREU DES DE L'ESTRANGER

Perquè els residents a l'estranger puguin votar en aquestes eleccions han de figurar a les llistes del cens corresponent (el CERA) a data 1 de març del 2016.

-Del 9 al 16 de maig. Les oficines consulars mantindran un servei de consulta i exposició de les llistes del CERA corresponents a la seva demarcació. També es podran consultar a la pàgina web https://sede.ine.gob.es. Dins d'aquest termini es podran formular reclamacions de forma presencial a l'oficina consular contra l'exclusió o inclusió indeguda a les llistes, així com actualitzar les seves dades en cas que hagin canviat o no siguin correctes. L'oficina consular remetrà immediatament la seva reclamació a la delegació provincial de l'Oficina del Cens Electoral corresponent, i les reclamacions estimades s'incorporaran al cens de les eleccions.

-Fins al 28 de maig. El resident a l'estranger inclòs al CERA que desitgi votar ha de sol·licitar la documentació electoral mitjançant imprès oficial a la delegació provincial de l'Oficina del Cens Electoral que li correspon. Aquest imprès de sol·licitud estarà disponible a la web del Ministeri d'Afers Estrangers (www.exteriores.gob.es) i també es podrà recollir a les oficines consulars. L'imprès emplenat s'haurà d'acompanyar d'una fotocòpia del passaport o del DNI o, si no és possible, de la certificació de nacionalitat o d'inscripció al Registre de Matrícula Consular expedida gratuïtament pel consolat d'Espanya al país de residència.

Notícies relacionades

-Fins al 6 de juny. La delegació provincial de l'Oficina del Cens Electoral remetrà per correu la documentació electoral juntament amb un full informatiu. Aquest termini s'allargarà fins al 14 de juny si hi hagués alguna impugnació de candidatures.

-Fins al 21 de juny. Una vegada rebuda la documentació, els residents a l'estranger podran votar per correu enviant el sobre corresponent, o bé fer-ho a l'urna del consolat que li correspon entre els dies 22 i 24 de juny.