«La submissió a CiU i els seus xantatges té un límit»
Activista i fundador de la revista Cafè amb llet, flagell de les polítiques neoliberals, Albano Dante Fachin ha decidit fer un pas endavant i s'ha presentat a les primàries de Podem que entre aquest dilluns i el 10 de juny serviran per elegir el candidat a les eleccions del 27-S. El seu manifest programàtic advoca per construir una àmplia majoria social i política de l'esquerra alternativa que permeti enderrocar CiU. La cúpula del partit que lidera Pablo Iglesias l'avala i considera que les seves propostes marquen un bon camí a seguir.
-¿Què haurien d'acceptar altres partits com ICV, EUiA o Procés Constituent per sumar-se a aquesta majoria social que reclama?
-Jo ara estic presentant una candidatura a les primàries de Podem, no estic en una dinàmica de partits, d'aquest sí o aquest no. El meu manifest parla de fer foc nou, de fer les coses d'una altra manera, de no netejar la cara a ningú. I un d'aquests aspectes és com es decideixen les coses. Ni jo, ni Joan Herrera ni Teresa Forcades serem els que diran què s'ha de fer. Serà la gent. Jo em dirigeixo als cercles de Podem i als que comparteixen objectius i lluites amb nosaltres. S'ha d'aconseguir una majoria que permeti que el 28-S CiU no continuï marcant el pas.
-¿Es podria exportar l'experiència de Barcelona en Comú?
-Aquest cas ensenya moltes coses, però trasplantar experiències seria un error. No perquè en negui el format, sinó en el sentit que el que s'hagi de construir s'ha de tornar a construir. Ara tots volem ser Adas Colau, però aquí no hi ha Ades Colau. El camí s'ha de començar a fer.
-¿Quines mesures aplicarien immediatament si guanyessin?
-Un pla de rescat ciutadà; una auditoria ciutadana per saber què es deu, a qui i per què, i impulsar un referèndum sobre el TTIP (el tractat de lliure comerç entre la UE i els EUA).
-¿Amb quins diners farien aquests plans d'ajuda social?
-S'ha de tenir una visió àmplia. En la sanitat, per exemple, està demostrat que reforçar el finançament de l'atenció primària, la prevenció, abarateix els costos perquè abandona l'hospitalocentrisme. El mateix passa amb altres sectors.
-Sobre aquesta qüestió, va escriure que ERC ha sigut «la marca blanca de la corrupció sanitària de CiU».
-Conec molta gent d'ERC i els considero companys de lluita en l'àmbit sanitari. Ara bé, políticament a ERC se l'ha obligat a recolzar no només unes polítiques inacceptables, sinó a mantenir uns silencis i una falta de respecte democràtic... I això es va veure quan ERC es va posicionar en contra del Consorci Sanitari de Lleida que proposava CiU. Llavors van trontollar els acords entre tots dos i Mas va semblar condicionar el 27-S a complir els pactes. ¿Acceptar les polítiques de Boi Ruiz és la moneda de canvi per poder votar? Tinc la sensació que això a ERC li comença a ser inacceptable.
-Vostè també ha sigut molt crític amb el procés sobiranista; entén que està en mans d'unes elits malgrat tenir molta gent al darrere.
-He sigut molt crític amb el procés per com ha funcionat fins avui. S'ha parlat molt d'unitat, però quan CiU parla d'unitat parla de submissió.
-¿Han caigut en la submissió ERC i la CUP?
-(Silenci). Les coses han anat com han anat. Ningú té la solució, però han sigut dos anys en què tothom n'ha hagut d'aprendre. Jo ja vaig dir allò de la marca blanca per avisar. Veig tot això i dic: ¿de veritat acceptarem aquest xantatge? S'ha fet molt malament perquè CiU continua marcant el pas. Cadascú s'ha sentit més o menys còmode durant aquest temps, però cada vegada hi ha més actors que se senten incòmodes. La submissió a CiU i els seus xantatges té un límit.
-¿Va votar el 9-N?
-Sí. Vaig haver de desplaçar-me 100 quilòmetres per votar. A mi em poses una urna i tinc ganes de votar.
Notícies relacionades-¿Em pot dir què va votar?
-Vaig agafar un adhesiu del No al TTIP i el vaig posar a l'urna. Vaig veure l'esforç que es va fer perquè es pogués votar i vaig pensar que s'havia de participar. ¿I per què vaig posar l'adhesiu? Perquè per mi era la manera de dir que vull decidir sobre moltes coses. I no és una manera d'escapar-se. Crec en el dret a decidir, i CiU parla del dret a decidir però després vota amb Ciutadans en contra que es faci un referèndum sobre el TTIP.
- Procés impulsat per l'ajuntament Badalona desallotja el popular bar de 'tardeos' Santa Lola davant el malestar dels propietaris
- Ferran Corominas: "Vam jugar 10 minuts plorant, ens vèiem a Segona"
- Tribunals Els Mossos tanquen la investigació per la mort de l’amo de Mango: conclouen que la caiguda va ser accidental
- Manresa Un dels mossos que va participar en el rescat d'una menor al Cardener: "Em va sortir de dins, veia que la nena s'estava ofegant"
- Salut Com baixar el cortisol: els 10 hàbits bàsics que no pots oblidar
- Amor Una psicòloga assegura que les parelles que més temps duren són les que compleixen aquestes condicions
- David Sánchez, a la banqueta La jutge de Badajoz obre judici contra el germà de Sánchez i el president de la Diputació de Badajoz per prevaricació i tràfic d’influències
- ALIMENTACIÓ El Govern central inicia la tramitació del reial decret que millorarà els menús d’hospitals i residències: «La salut comença al plat»
- II FÒRUM DEL MEDITERRÀNI Aitor Moll: «El nostre objectiu és continuar construint un Mediterrani més unit, pròsper i sostenible»
- Baix Llobregat A la venda la mansió de luxe on va viure un exjugador del Barça a Gavà: espectacular i exclusiva