L'ABDICACIÓ DEL REI
Mas: "Hi haurà canvi de Rei, però no hi haurà canvi en el procés català"
El president de la Generalitat demana respecte a les institucions de l'Estat cap a la consulta del 9-N
Suggereix que l'abdicació no es deu únicament a un canvi generacional i evita el debat monarquia-república
El president de la Generalitat, Artur Mas, ha valorat l'abdicació del rei Joan Carles amb respecte, però advertint que "hi haurà canvi de Rei a Espanya, però no hi haurà canvi en el procés polític català que ens ha de portar a votar el 9 de novembre amb llibertat, democràcia i pacíficament". Mas ha considerat "lògica" la decisió del Monarca, si bé ha insinuat que hi poden haver causes més enllà del relleu generacional: "En les situacions especials que viu el conjunt d'Espanya podria ser que hi hagués altres causes". El president no ha volgut precisar quines altres causes hi pot haver en l'abdicació.
El president, que ha subratllat que el seu missatge era estrictament institucional, ha recordat el procés de desafecció de la societat catalana respecte al pacte constitucional. "Hem de recordar que, a diferència de fa 35 o 40 anys, hi ha hagut un canvi remarcable en la manera com la majoria de la societat catalana es relaciona amb les institucions de l'Estat". "Aquesta aposta ha quedat incompleta i insuficient en gran part, és el que respirem a la societat catalana", ha afegit.
Mas ha evitat una valoració a fons de la gestió del Rei, de qui ha afirmat la seva actuació de servidor públic, amb actius i passius. I sí que ha valorat la intervenció del Monarca aquest migdia: "El Rei ha parlat de la nació espanyola, però al costat de la nació de la que parla, també hi ha una nació catalana, i el millor per a Catalunya és que, arribats al punt on hem arribat en la relació entre Catalunya i l'Estat, hi hagi aquesta possibilitat de decidir lliurement, democràticament i pacíficament el nostre futur com a nació".
"Sort i encert"
Finalment, Mas ha desitjat sort i "encert" al futur Rei: "Desitgem el millor per al Rei, però també volem el millor per a Catalunya".
Pel que fa a la reobertura del debat sobre la forma d'Estat i l'eventual reforma constitucional en relació amb la Monarquia i el model territorial, Mas ha evitat valorar aquesta qüestió: "No m'he de posar en aquest debat. L'únic que he de recordar és que tenim un compromís amb les urnes el 9 de novembre, i tal com està la Constitució ja és possible poder consultar al poble català si es vol, si hi ha voluntat política".
"Que les institucions actuïn amb màxim respecte i sensibilitat respecte a les aspiracions majoritàries de la societat catalana", ha subratllat Mas en relació amb la consulta sobiranista i de cara a les institucions estatals.
- Estat dels embassaments Cinc dies de pluges torrencials disparen les reserves dels pantans catalans del 70% al 82%
- Tragèdia al mar La família dels valencians morts en el naufragi d’Indonèsia: «No tornarem a Espanya sense tots quatre, tots junts»
- Temporal de pluja L’alerta roja per pluges reviu els fantasmes de la dana a la zona zero de València
- Anàlisi d’audiència El duel entre ‘El hormiguero’ i ‘La revuelta’ el 2025: un guanyador i l’‘efecte Rosalía’
- Informe de l’ONU L’època més violenta de la història recent s’endureix amb dones i nenes a tot el món
