PREPARATIUS DE LA DECLARACIÓ PEL 'CAS NÓOS'

El jutge degà de Palma evita la 'passejada' a la infanta Cristina

Autoritza la filla del Rei a baixar en cotxe la rampa del jutjat per «raons de seguretat»

El magistrat afirma que només ha atès l'informe policial i nega pressió de la Zarzuela

La infanta Cristina.

La infanta Cristina.

2
Es llegeix en minuts
MARISA GOÑI
PALMA

La justícia autoritza la infanta Cristina a baixar en cotxe la rampa d'accés al jutjat de Palma per a la seva declaració com a imputada per presumpte delicte fiscal i blanqueig en el marc del cas Nóos, el dia 8 de febrer. El jutge degà de Palma, Francisco Martínez Espinosa, va explicar ahir en roda de premsa que la decisió d'evitar-li la passejada a la filla del Rei s'ha pres atenent «a les estrictes raons de seguretat» esgrimides en l'informe que la Policia va entregar dijous passat al jutjat.

«S'invoca en essència que es tracta d'un acte programat amb anterioritat i de públic coneixement, de gran repercussió mediàtica, en zona d'actuació concreta i limitada, amb topografia de rutes d'entrada i sortida inadequades, amb previsió efectiva de grups hostils i amb gran repercussió en xarxes socials i en clima de tensió social», subratlla Martínez Espinosa en el seu acte.

No obstant, el jutge degà va especificar que la infanta podrà esperar fins a l'últim moment per decidir si, com el seu marit, Iñaki Urdangarin, baixa la rampa a peu, ja que se l'autoritza però «no se li imposa» que hagi de baixar en cotxe.

LA COBERTURA MEDIÀTICA, SEGURA / Martínez Espinosa va negar haver rebut cap instrucció de la Casa del Rei, i va assegurar que per prendre la seva decisió únicament ha tingut en compte l'informe de la Policia.

Notícies relacionades

Respecte a la cobertura mediàtica, el jutge degà va qualificar «d'èxit» que es mantinguin unes condicions de proximitat similars a les d'altres declaracions rellevants, com la del duc de Palma. «La meva funció no pot anar més enllà. Jo he fet tot el possible per garantir que els mitjans puguin portar a terme la seva comesa de la millor manera possible, fins i tot anant més enllà del que es fa en altres partits judicials», va comentar el magistrat, alhora que va admetre que va arribar a témer que «les exigències de seguretat, portades als últims termes» poguessin limitar el seguiment de la premsa. Al final, va afegir, s'ha optat «amb bon criteri» per mantenir unes condicions similars pel fet de tractar-se d'«un acte de transcendència mediàtica indiscutible».

MESURA COMPRESA / La decisió adoptada pel jutge va ser acceptada per tots els partits. La vicesecretària general del PSOE, Elena Valenciano, va considerar que malgrat que la infanta és, «davant la llei, exactament igual que tots els espanyols», és «evident» que en qüestió de seguretat «no és una ciutadana més, ja que corre riscos que altres persones no corren». Per la seva part, el coordinador general d'IU, Cayo Lara, va valorar com a «positiva» la mesura perquè la seva força considera que ningú es mereix l'«escarni públic». El Govern es va limitar a manifestar el seu «respecte» per la decisió del jutge.