PLE D'INVESTIDURA AL PARLAMENT

Herrera acusa a CiU i ERC de "patrimonialitzar" la consulta

ICV-EUiA sosté que el pacte de governabilitat és continuista sobre l'austeritat extrema

El portaveu d’ICV-EUiA, Joan Herrera, en el ple d’investidura al Parlament.

El portaveu d’ICV-EUiA, Joan Herrera, en el ple d’investidura al Parlament. / JULIO CARBÓ

1
Es llegeix en minuts
JOSE RICO / RAFA JULVE / Barcelona

Rivalitzant amb la resta de l'esquerra per la bandera de l'oposició, el líder d'ICV-EUiA, JoanHerrera, ha recriminat a CiU i ERC que el seupacte de governabilitat perpetuï les polítiques d'austeritat extrema i faci "més petit" eldret a decidir, amb l'objectiu de "patrimonialitzar" laconsulta sobiranista. Partidaris del referèndum, els ecosocialistes han alertat que si no s'amplia el front pel dret a decidir i no es preserva primer lacohesió social, la iniciativa pot fracassar, i per això ha emplaçat a portar el debat al Parlament i areconsiderar les retallades.

En la seva intervenció en el debat d'investidura d'Artur Mas, Herrera ha pronosticat que l'acord entre la federació nacionalista i Esquerra suposarà "continuar igual" i portar el país al "suïcidi econòmic" i a acceptar "el patiment de la gent". "Reconec que hi ha un avanç en la recerca d'ingressos, però el pacte es compromet amb lallei d'estabilitat pressupostària", ha retret el dirigent d'ICV-EUiA, i ha desafiat el líder de CiU i al seu nou soci, OriolJunqueras, a pressionar a Madrid i a Brussel·les per corregir els límits de dèficit.

Toc d'atenció a Esquerra

Notícies relacionades

En un encàrrec a ERC, Herrera ha defensat que, davant d'aquestes polítiques, "l'actitud responsable és liderar l'oposició contra l'austeritat salvatge, unarebel·lió cívica", mentre que "el que és utòpic i il·lús és seguir amb l'austeritat".Davant d'aquest model, el líder ecosocialista ha plantejat reformar la llei d'estabilitat pressupostària, renegociar el deute, un pla de "rescat social", un altre de lluita contra el frau fiscal, unabanca pública i fixar lasanitat i l'educació com a "línies vermelles". I ha afegit finalment que mantenir l'austeritat serà també negatiu per al dret a decidir.

"El catalanisme ha avançat quan ho hem fetentre tots. No és un debat d'identitats, sinó de comunitat política. El procés no el podem fer sensecohesió social. El dret a decidir no es pot fer des d'un acord de govern, sinó des delParlament", ha afirmat Herrera, que ha considerat "legítim" l'acord entre CiU i ERC, però ha qüestionat que serveixi per reorientar les polítiques de retallades els últims dos anys. "Aquest país necessita un Govern, però mereix també una oposició", ha afegit, en referència velada a les estratègies d'ERC i el PSC.