Mondiacult

2
Es llegeix en minuts
Inauguración de Mondiacult, la cumbre con más de 150 ministros de Cultura organizada por la UNESCO

Inauguración de Mondiacult, la cumbre con más de 150 ministros de Cultura organizada por la UNESCO / JORDI OTIX

Si hi ha una paraula equívoca és cultura. D’entrada, només de pronunciar-la, se’ns omple la boca de simfonies en auditoris selectes, de quadres executats amb mestria, de novel·les que són tresors del coneixement, d’edificis que ens informen de l’esperit d’una civilització, d’estàtues que reflecteixen el poder d’un gest robust contra la impassibilitat del marbre, d’una llengua que conforma un pensament… Però també diem cultura, per exemple, quan parlem de realitats punyents que s’estructuren en una manera de fer. Diem, posem per cas, "cultura de la violació" (encara no sé refer-me de la impressió cada cop que ho veig escrit!) per referir-nos a pràctiques habituals menyspreables o també comentem la "cultura de la migdiada", per esmentar un costum estès entre la població. O diem "cultura de masses", que és l’antítesi de la cultura stricto sensu, és a dir la cultura entesa com un bagatge elitista. Cultura ha passat de ser un patrimoni comú, el conjunt de simbologia i formes de vida que defineixen una societat, per adherir-se a qualsevol complement, manifestació d’una determinada actitud. Per no parlar dels orígens primers: el conreu de la terra. Avui, un text com aquest: "Posau la terra a cultura y la tornareu bona", provinent del Llibre dels Secrets de Agricultura, casa rústica y pastoril, del segle XVII, seria difícil d’entendre, sempre que no figurés com a lema metafòric d’una reunió internacional com la que aquests dies es fa a Barcelona. N’hi ha un altre, provinent de la compilació de les Constitutions y altres Drets de Catalunya, de 1704, que avui seria vist com un atemptat contra els drets humans ("damnejant las cultures dels dits territoris") i que fa referència a una malvestat rural, perquè territoris, en aquella època, no era el sinònim de país que ara fem servir tant, sinó que ens parlava de camps.

Notícies relacionades

Una entrada ben curiosa del Diccionari Català Valencià Balear (DCVB) assegura que cultura és "ornament, treball d’adorn". És el que he pensat en veure com es desenvolupa la Conferència Mundial de la UNESCO sobre Polítiques Culturals i Desenvolupament Sostenible, la Mondiacult 2025. La majoria de les intervencions, dels eixos temàtics, de les declaracions institucionals són tan belles com grandiloqüents i buides de significat. La cultura és allà "on es començarà a escriure el futur", "és un bé públic global", "és un dret i no pas un privilegi", "és una eina de transformació social", "és un agent de pau". I me’n deixo moltes.

En part, tenen raó, és cert, però semblen més aviat adornaments que no pas creences fermes. Els nazis bé que ho sabien, que la cultura pot ser una revolta ("quan sento aquesta paraula trec la seguretat de la meva Browning"), però alhora escoltaven Mozart. Potser el millor és tornar a Walter Benjamin i entendre que "no hi ha document de cultura que no sigui, al mateix temps, un document de barbàrie". Per a ell, els béns culturals provenen dels genis, però també de la "servitud anònima dels contemporanis". No podem pensar en la cultura sense pensar alhora en l’horror.