Editorial

¿Què seríem sense turisme?

Convé solucionar els problemes derivats, però no pas estigmatitzar una activitat que genera tanta riquesa

2
Es llegeix en minuts
¿Què seríem sense turisme?

Manu Mitru / EPC

EL PERIÓDICO proposa una espècie de distopia que, d’acord amb el que es va viure durant la pandèmia, no s’allunya pas tant d’una realitat hipotètica o, si més no, de la percepció que vam viure durant els primers mesos de 2020. ¿Què passaria si, de cop, Barcelona es quedava sense turistes? La simulació no vol sinó deixar constància de la importància econòmica i social del fenomen turístic, que representa, amb 15.000 milions d’euros, un 14% del PIB de la ciutat. L’absència total de visitants implicaria un buit considerable, si bé és cert que en aquesta hipòtesi no es preveuen les reconversions que inevitablement s’haurien de donar. Però aquesta és potser la manera més gràfica per entendre la transcendència del sector, no solament pel que fa als llocs de treball directes que genera (uns 163.000) i al baix percentatge d’atur que pot exhibir Barcelona i que el turisme ajuda a consolidar, sinó també als ingressos indirectes de què es beneficia la capital en conjunt.

En la distopia apuntada es buidarien els museus, els festivals de música que formen part de la marca Barcelona es quedarien amb la meitat d’assistents i esdeveniments com els partits del Barça també veurien minvats els seus ingressos notablement. Parlem de 15,6 milions de persones que han pernoctat a la ciutat durant el 2024 més uns 10 milions que ho han fet al seu entorn. A més, la connectivitat de Barcelona també decreixeria i es veurien en perill les 56 destinacions internacionals que ara gestiona l’aeroport, amb el que això comportaria de desajustament en les previsions macroeconòmiques.

És cert, però, que hi continua havent una valoració negativa del turisme (que hem convingut dir-ne turismofòbia) en una bona part de la població, especialment la que habita a les zones més afectades. La brutícia, l’increment dels preus de l’habitatge i dels preus en general, la proliferació de serveis de mala qualitat a causa del turisme low-cost i la consciència que el barceloní és "expulsat" de la seva ciutat continuen sent presents en enquestes com la feta pública recentment per l’ajuntament sobre la percepció del turisme. Tres de cada quatre ciutadans considera que s’ha arribat al límit, mentre que un 60% continua considerant (tot i que en un percentatge més baix que el de 2023) que el turisme és convenient per la generació d’oportunitats econòmiques.

Aquest diari ha defensat que el fenomen turístic és decisiu per al progrés i, alhora, ha assenyalat que s’han de posar sobre la taula les premisses que advoquin per la diversificació i la desestacionalització. És a dir, i com ja s’impulsa des del consistori i des de Turisme de Barcelona, una estratègia que tendeixi a prioritzar els visitants en funció d’interessos pròxims al turisme de qualitat i basat, entre altres eixos, en la cultura. No és una tasca fàcil, però no podem incórrer en l’error d’estigmatitzar un sector que genera i proporciona tanta riquesa. Convé endinsar-se en la resolució dels problemes puntuals, buscar un turisme que no solament sigui pilar del PIB sinó també un exemple de sostenibilitat i imatge d’una ciutat efervescent. L’alternativa radical i hipotètica de la distopia ens ensenya que no es pot imaginar un futur sense turistes, però sí un futur amb arguments promocionals que valorin més la qualitat, per a la mateixa supervivència del model i de la convivència ciutadana.