2
Es llegeix en minuts
Donar explicacions sobre Díez

La compareixença davant els mitjans de comunicació i les declaracions ulteriors de la ja exmilitant socialista Leire Díez, promotora, o com a mínim partícip, d’un aparent intent d’aconseguir informació comprometedora contra el tinent coronel Antonio Balas, cap del departament de delinqüència econòmica de l’UCO, encarregat d’investigar els casos que afecten el PSOE i la dona i el germà de Pedro Sánchez, amb el presumible ànim de desacreditar la unitat de la policia judicial de la Guàrdia Civil, no han servit per resoldre els interrogants existents entorn del cas. Més aviat al contrari.

En la declaració que ha fet aquest matí, Díez ha negat que sigui un fontaner que estigui al servei del PSOE i s’ha presentat com una ciutadana amb drets, una periodista i alhora militant socialista, que estava portant a terme un investigació periodística relativa a la trama d’hidrocarburs amb l’objectiu de publicar un llibre, un treball que, segons la seva versió, en cap cas s’hauria portat a terme ni en nom ni en representació de ningú. Amb tot plegat, i després de la reunió mantinguda a la seu del PSOE que va acabar amb l’anunci de la seva sol·licitud de baixa voluntària, pretén eximir el partit de tota responsabilitat. Malgrat això, si el PSOE no té cap responsabilitat i si ella és una periodista freelance, algú es pot preguntar la raó per la qual en la reunió que va mantenir amb els serveis jurídics i amb el secretari d’organització, Santos Cerdán, els va fer entrega d’un pendrive amb informació sobre les seves investigacions.

Així mateix, en les converses filtrades s’insinuen possibles tractes de favor de la fiscalia a empresaris investigats. Sobre això, Díez ha assegurat que no es comprometia el comportament de cap servidor públic i que aquesta mena d’intercanvis serien habituals. Una cosa que, si fos així, implicaria certa capacitat per portar a terme la gestions necessàries, una capacitat que estaria fora de l’abast d’un mer militant de base. Tot i això, no fa l’efecte que aquest sigui el seu cas tenint en compte que, pel que sembla, va ser rebuda per alts càrrecs del Ministeri de l’Interior, de manera que potser, conscient de la contradicció, va acabar el dia afirmant en una televisió que es diuen farols, que no és una negociació i que ofereixen coses que no tenen sentit.

El més inquietant de la compareixença, però, ha sigut la presència de l’empresari processat per la fallida de Zed, Javier Pérez Dolset, i la irrupció de l’investigat per la trama d’hidrocarburs, Víctor de Aldama, que a més d’increpar Díez acusant-la de mentir va deixar anar una advertència a Santos Cerdán i al president del Govern. Això, juntament amb l’afirmació de Pérez Dolset que integra un grup d’investigació del qual també formaria part Díez, format per més de vint persones i des de fa sis anys, alimenta les sospites de l’existència d’una trama i dificulta que es pugui desvincular del PSOE, ja que almenys durant una part d’aquell temps Díez era un alt càrrec socialista i no pas una mera militant de base.

Massa interrogants i massa contradiccions que van en augment i que no es resolen ni amb l’intent de tallafoc del PSOE ni amb el sepulcral silenci del president del Govern. Tant l’un com l’altre s’han d’afanyar, com a mínim, a donar explicacions.