Gàrgoles Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

El mètode Abramović

A l’entrada de la Galeria Comunalle d’Arte Moderna de Bolonya, tots dos, nus, enfrontats, impassibles, es convertien en paret, en «porta d’entrada»

2
Es llegeix en minuts
El mètode Abramović

MARISCAL / EFE

A l' XL Setmanal, suplement que distribueix EL PERIÓDICO, informaven de la inauguració d’una magna exposició de Marina Abramović, a la Royal Academy of Arts de Londres. El nom de la mostra és el mateix de l’artista, sense més additius sobrers. És a dir, parla de l’estrella de les ‘performances’, de la seva vida i de les seves obres, la majoria en format de document visual, però també amb recreació d’antigues accions. S’hi poden veure experiències pioneres, en aquest art de la provocació i de l’ús del propi cos, portat al límit, com a material artístic. Per exemple, la famosa intervenció al MOMA de Nova York (‘The artist is present’) en la qual Abramović s’asseia en una cadira davant d’una taula i els assistents, un a un, s’hi enfrontaven en silenci. Ella els mirava, no deia res i, al cap d’una estona, ells marxaven. Fins que va entrar en escena Frank Uwe Laysiepen, conegut com a Ulay, l’artista amb qui Abramović havia compartit vida i muntatges entre 1976 i 1988. No es veien des que havien decidit interpretar el final de la seva relació professional i amorosa amb una altra ‘performance’: caminar des de punts oposats de la Gran Muralla de la Xina, trobar-s’hi al bell mig, mirar-se sense dir res i continuar el camí, cadascú per la seva banda. Va ser molt emocionant, aquell retrobament, després de més de 20 anys. Després van rodar una conversa, quan Ulay ja estava malalt, en la qual es confessen i evoquen els dies de furgoneta, les primeres accions, els inicis de la construcció del mite, amb referències, per exemple, a ‘Rest energy’: tibats cap enrere, Abramović aguantava un arc i Ulay el tensava, amb una fletxa que apuntava directament al cor d’ella. Si un dels dos cedia, Abramović moria.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Notícies relacionades

Una de les primeres aventures va ser ‘Imponderabilia’, el 1977. A l’entrada de la Galleria Comunale d’Arte Moderna de Bolonya, tots dos, despullats, enfrontats, impassibles, feien de paret, de ‘porta d’entrada’. El públic, inevitablement, havia d’entrar al museu enmig de l’espai minúscul que deixaven lliure els seus cossos. La ‘performance’ havia de durar sis hores, però al cap d’uns minuts hi va arribar la policia italiana i els va demanar els passaports. No els tenien a mà, per descomptat.

Ara, a Londres, es refà aquella ‘Imponderabilia’, però sense la Marina ni l’Ulay. Una «nova generació d’artistes, formats en el mètode Abramović» són els encarregats de rebre els visitants. Inerts, estàtics i despullats. La policia, en aquest cas, quasi 50 anys després, fa de servei d’ordre per controlar l’accés a la porta d’entrada a l’exposició.

Temes:

Museus Art