Gàrgoles Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

La iracúndia

Shakira no va llegir els articles o que, si ho va fer, no va atendre els consells desinteressats que li oferia. No només no ha deixat l’assumpte de banda, sinó que ha insistit de forma desmesurada en els seus atacs musicals

Et felicito, Shakira

Shakira i els clàssics

2
Es llegeix en minuts
La iracúndia

YOUTUBE

Recordava haver escrit fa temps (fa més d’un any, per ser precisos) un article sobre els esgarips de Shakira després de la seva separació. Estava equivocat. Eren dos articles. Feia aleshores les habituals referències als clàssics, que és on cal anar a parar sempre, i més encara en temps de tribulacions. No fer mudances, deia sant Ignasi, i hi podia haver afegit no compondre cançons que facin referència a la teva vida més íntima. En aquells articles, que naixien tant de la fascinació que em produïa la cantant com de l’impacte de veure fins a quin nivell podia arribar el despit provocat pel desdeny amorós, hi havia cites de poetes romàntics i de grecs tan destacats com Ovidi, que descartava del tot la necessitat d’una explicació detallada de qualsevol trencament.

És evident que Shakira no va llegir els articles o que, si ho va fer, no va atendre els consells desinteressats que li oferia. No solament no ha deixat l’assumpte de banda, sinó que ha insistit d’una manera desaforada en els seus atacs musicals. De fet, a mi m’és igual i no m’afecta gens, però em sap greu que un gènere amb tantes referències literàries de primer ordre, com els sirventesos de Guillem de Berguedà, hagi de viure moments tan lamentables, amb rimes certament puerils, amb combats que no van més enllà del cos a cos més epidèrmic, de l’obvietat i el mal gust convertits en bandera poètica.

Notícies relacionades

Ja he perdut el compte de les vegades que Shakira, en alguna de les seves produccions més recents, ha insistit en la dolenteria i la mala fe de l’examant i de la seva família. Ha vessat àmfores de verí i litres i litres d’exasperació, ha traginat cabassades de fúria, carregaments de furor i d’indignació. Ha escampat el perfum de la iracúndia sobre la pell i la memòria d’aquell amb qui s’allitava i que ara jeu al costat d’una altra, que també ha rebut les sagetes colèriques de la cantant colombiana.

Sabem que aquest tipus d’esgarips s’haurien de poder escriure amb la serenor de qui ha deixat passar els dies i ha pogut calmar els instints de revenja. D’altra banda, sabem també (els sirventesos dels trobadors ens ho deixaven clar) que la immediatesa és un factor decisiu en l’elaboració d’aquests materials. ¿Quin sentit té l’encrespament al cap dels anys? ¿Com s’explica l’exabrupte si no és instantani? El secret és aplicar la fórmula màgica: és quan més ens allunyem del dolor que som més capaços de convertir l’enrabiada o la queixa en un destil·lat estètic, un licor delicat que evoca el patiment tant com en foragita l’agror.