Literatura juvenil

Les noies captivades pels llibres

L’afició lectora té aquests dies a la llibreria Alibri l’epicentre màgic del fenomen juvenil i sobretot femení

3
Es llegeix en minuts
Les noies captivades pels llibres

Leonard Beard

Un miler de joves, la majoria adolescents, arrenquen la primavera assolellada entre quatre parets, les d’una llibreria de Barcelona, i amb un propòsit: parlar de llibres, compartir lectures i impressions, conèixer un grapat d’escriptores i uns quants autors que es reuneixen dos dies en la convenció Book Con de literatura juvenil. 

Allò dels llibres recomanats a l’escola, els que regalen i compren els pares, ja queda enrere. Ja han fet 15 anys i són els seus gustos, els seus primers estalvis a gastar, el que marca el seu rumb lector i dona forma a les estadístiques. El patró dels hàbits de lectura proporciona una foto fixa en els últims anys. Els nens llegeixen molt, estan en fase d’aprenentatge i lectures obligatòries. Els adolescents i joves també, malgrat la influència de les pantalles i distraccions digitals. Després l’hàbit cau, quan cau el temps per dedicar a l’afició per les responsabilitats laborals i familiars, segurament. ¿Per què les dones continuen sent les lectores amb majúscula, en les diferents etapes de la vida, si porten pitjor el tema de conciliar i hi afegeixen la càrrega mental?

Segons el baròmetre d’hàbits de lectura i compra de llibres del 2022, en l’última dècada han incrementat en 5,7% els lectors de més de 14 anys, i just és la franja que va de 14 a 24 anys (74,2%) la que més llegeix, seguida de la de 45 a 64 (69,2%). 

La premiada autora de novel·les juvenils Katherine Marsh reflexionava aquests dies en un article a ‘The Atlantic’ sobre les motivacions i desmotivacions que en realitat amaga que un lector jove agafi l’hàbit de llegir, i apuntava, fonamentalment, a la importància que es diverteixi per damunt de tot amb el llibre, sigui del gènere que sigui, de l’extensió que sigui. Cada nen i adolescent connecta de forma diferent amb trames i personatges, però quan troba el que el captiva, que l’intriga i vol saber-ne més, com soluciona els seus problemes, com viu experiències similars a les que ell mateix ha viscut o temut, oh, llavors, això és màgia. 

Aquest encanteri té aquests dies a la llibreria Alibri de Barcelona una legió de proves vivents del fenomen fan. Les pantalles de mòbil no són l’anticrist, sinó una porta d’entrada a Wattpad, a Telegram i comptes de TikTok i Instagram en què la comunitat lectora jove creix, s’enforteix, s’educa. Són eines en un univers en què l’experiència lectora està en el centre, lligada al llibre. Ho saben les llibreries que cedeixen espais per a iniciatives com aquesta convenció, perquè què caram és el romanticisme el que batega rere tot això. Les organitzadores, Laure i Meg, celebren ja cinc anys d’èxit creixent, aquesta edició amb una quarantena d’autores amb llibre i milers de seguidors en les xarxes socials. És un ‘spin-off’ en tota regla de la festa de Sant Jordi, amb la firma de llibres, globus i sortejos, expositors, i sobretot, dracs i princeses, amb llança i tot. 

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Notícies relacionades

Des de Bookish, el segell literari que primer va rescatar la llibreria Alibri del tancament i després ha aprofundit en el compromís amb la literatura juvenil, expliquen com el pròxim Dia del Llibre estrenaran una parada de venda de llibres exclusivament del gènere, el més apassionat de tots, no en va s’alimenta de trames romàntiques, de fantasia, d’heroïnes i misteris insondables, i connecta emocionalment amb els sentiments a flor de pell dels més joves.

L’encanteri que envolta aquesta manera de viure l’experiència lectora és el mateix que ha portat per exemple la supervendes Joana Marcús a presentar la seva última novel·la a diversos punts d’Espanya alhora, en streaming, a diferents sales de cine seleccionades per al llançament, sales on un curtmetratge rodat expressament per a la promoció acompanya l’acte i en què els fans poden participar del fenomen en temps real, multiplicant-lo a més en les xarxes socials. El futur de la lectura es pot llegir en multipantalles.