Article d’Elena Neira Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Tom Cruise, messies de Hollywood

La nominació de ‘Top Gun: Maverick’ a millor pel·lícula als Oscars és tot un reconeixement a la resiliència de Cruise, una estrella amb fe cega en la capacitat d’una bona història per mobilitzar els espectadors

3
Es llegeix en minuts
Tom Cruise, messies de Hollywood

Epi_rc_es

El 13 de febrer, l’Acadèmia de Hollywood va celebrar el seu dinar de nominats, una trobada amb tots els famosos que seran presents en la 95a edició dels Oscars. En l’esmentat esdeveniment les estrelles van tenir l’oportunitat de xerrar, divertir-se i, de passada, fer una mica de promoció. Entre rialles, encaixades i brindis, les càmeres van captar el moment en què Steven Spielberg s’aproximava a Tom Cruise per donar-li les gràcies per ‘Top Gun: Maverick’. «Li has salvat el cul a Hollywood, i pot ser que hagis salvat també la distribució en sales. De veritat, pot ser que ‘Maverick’ hagi salvat tota la indústria de l’estrena als cines», li va dir a un Cruise somrient i efusiu.

L’intercanvi no va trigar a fer-se viral, no només per la vehemència del súper guardonat Spielberg sinó també per la humilitat amb què Cruise va rebre els seus comentaris. Al cap i a la fi, va ser el seu afany a garantir una estrena convencional als cines el que va ajornar l’estrena de l’esperadíssima ‘Top Gun: Maverick’ durant dos llargs anys. L’actor i productor executiu es va oposar que la pel·lícula fos objecte de qualsevol experiment pandèmic que impliqués una distribució digital sacrificant la seva presència a les sales, i fins i tot es va molestar a gravar un vídeo d’agraïment que van poder veure tots els espectadors de la pel·lícula als cines. L’estratègia va valer la pena. La cinta s’ha quedat a les portes dels 1.500 milions de recaptació mundial. La seva nominació als Oscars en la categoria de millor pel·lícula és tot un reconeixement a la resiliència de Cruise, una estrella amb fe cega en la capacitat d’una bona història per mobilitzar els espectadors. El seu èxit més gran ha sigut precisament aquest: apaivagar les veus que asseguraven que en la recaptació postpandèmia les úniques línies de flotació serien Marvel i les audiències joves. ‘Top Gun: Maverick’ ha deixat clar que hi ha lloc per a altres coses i altres públics a la cartellera.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

En l’afalac de Spielberg sembla haver-hi una mica d’alleujament. El pare del superèxit modern expressava a finals de l’any passat la seva preocupació respecte al futur del sector en una entrevista per a ‘The New York Times’. Ho feia en el context de la promoció de la seva última pel·lícula, ‘The Fabelmans’, una cinta en part autobiogràfica en la qual mostra el seu amor incondicional pel cine en pantalla gran. Tot i que esperançat, deia ser molt conscient de la delicada situació en què es troben les sales de cine, principalment per la pressió de les plataformes de ‘streaming’ i la poca disposició dels espectadors a abandonar la comoditat del sofà. A Spielberg li han plogut els reconeixements amb ‘The Fabelmans’. De fet, és una de les grans favorites a la gala dels Oscars que se celebrarà el 12 de març.  Però una cosa és que la indústria reconegui el teu talent i la qualitat del teu treball, i una altra de molt diferent comptar amb el favor del públic i que això es tradueixi en rendiment econòmic. I en això la contribució decisiva ha sigut la de Cruise. ‘The Fabelmans’ ha recaptat prop de 31 milions de dòlars arreu del món, molt per darrere de la seqüela de ‘Top Gun’. I tot i que s’emporti l’Oscar a millor pel·lícula, una cosa altament probable, es quedarà a anys llum dels registres de l'altra. Pot ser que el seu cas sigui una nostàlgia setinada d’entreteniment fàcil i fins i tot qüestionable en l’aspecte artístic, però la seva lliçó és poderosa: sense impacte econòmic les sales no poden garantir una pròspera i llarga vida comercial en altres circuits de distribució.

Notícies relacionades

Les propostes narratives de ‘The Fabelmans’ i ‘Top Gun: Maverick’ no podrien ser més diferents, però les dues aposten per la immersió i l’experiència com a principal incentiu perquè l’espectador oblidi que està pagant per una pel·lícula més del que li costa al mes una plataforma de ‘streaming’. Aquest és l’actiu a què tots, inclòs Hollywood, semblen aferrar-se, ja que sense l’oxigen financer de les sales cap projecte multimilionari pot ser mínimament rendible.

Tant Spielberg com Cruise tenen fe en el cine en pantalla gran. Però sembla que només Cruise pot considerar-se el seu messies.