Desena avinguda Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Dona, vida i llibertat

A l’Iran i a l’Occident de les guerres culturals defensar els drets de les dones és defensar les llibertats i la democràcia davant l’ofensiva reaccionària

3
Es llegeix en minuts
Dona, vida i llibertat

Leonard Beard

Dona, vida i llibertat. Aquest és el lema de les manifestacions que des de fa diversos dies s’expandeixen per l’Iran en protesta per la mort d’una jove kurda, Mahsa Amini, en una comissaria després que fos detinguda per la policia moral acusada de no portar de forma correcta el vel. A les xarxes, algunes noies iranianes es tallen els cabells en protesta, i als carrers, noies i nois joves s’enfronten a la policia iraniana en una protesta en la qual conflueixen moltes de les complexitats de la societat iraniana: la bretxa generacional, la distància insalvable entre l’elit del règim i el carrer i les incerteses política (el relleu de l’aiatol·là Khomeini) i econòmica. Però abans que res, convé no perdre’l de vista, és una protesta majoritàriament de dones, joves, en contra de la policia de la moral (l’única raó de ser de la qual és fiscalitzar-les i castigar-les si no compleixen les normes sobre vestimenta i comportament a l’espai públic) i de la discriminació que pateixen, de la qual l’obligatorietat de portar el vel en públic és el símbol més evident. No és la primera vegada en els últims anys que el règim dels aiatol·là s’enfronta al descontentament popular, i és de témer que si la protesta creix les mesures repressives aniran en augment. Fins ara, han mort ja diverses desenes de persones, tot i que la decisió del règim de limitar l’accés a internet dificulta l’accés a informació.

Dona, vida i llibertat (Jin, Jiyan, Azadi) és un dels lemes més populars del feminisme kurd. Kurda era Mahsa Amini (de Sanandaj, la capital administrativa del Kurdistan iranià) i kurdes són les zones en les quals primer van prendre les protestes. Tot i així, no es tracta d’un alçament del nacionalisme kurd, per molt que el feminisme tingui un pes molt important i les dones un paper transcendental en les reivindicacions nacionalistes kurdes. Són dones –i també homes– que exigeixen el final de la discriminació a què les sotmet la visió tradicionalista i extremament conservadora i reaccionària del règim islàmic iranià. És una protesta feminista. No caben, doncs, debats relativistes (i en moltes ocasions orientalistes) habituals en fòrums de l’esquerra sobre el que de veritat implica el vel en la societat iraniana, del seu paper identitari i fins i tot de la seva funció d’empoderament. No hi ha empoderament possible a ser detinguda per portar el vel lleugerament tort, torturada, colpejada i assassinada. Les protestes són per la dona, per la vida i per la llibertat. Les manifestants són molt lluny de posar en risc el règim iranià, i és improbable que la mort de Mahsa sigui l’espurna que encengui un gran incendi, però no per això deixen de ser menys valentes. Tallar-se els cabells és revolucionari en aquelles societats que s’arroguen el poder sobre el cos de la dona a l’espai públic. 

Llibertats

Notícies relacionades

Massa sovint el vel no deixa veure el bosc. Avui, Dona, vida i llibertat podria ser el lema de manifestacions per drets i llibertats en altres països a més de l’Iran. Als Estats Units, per exemple, després de la sentència sobre l’avortament del Tribunal Suprem, i per molt que els antiavortistes s’hagin apropiat de l’enganyós terme provida. O a Itàlia, on la previsible victòria de la dreta liderada per la feixista Giorgia Meloni fa témer un retrocés en drets de les dones. Dona, vida i llibertat, podríem exigir aquí quan la xacra de les violències contra les dones ens colpeja sense pausa. 

A Itàlia, com deia la pensadora feminista Ida Dominijanni en una entrevista en aquest diari, «Germans d’Itàlia defensa el tradicionalisme, li dona èmfasi a la figura de la dona-mare, una cosa que unit a la fòbia pels immigrants, configura una resposta de nacionalisme clàssic a la crisi de la natalitat». A Occident, la ultradreta aprofita la confluència de crisi per impulsar la seva agenda reaccionària i llança, crea i lliura guerres culturals per guanyar adeptes i amagar el seu altre programa: el de receptes econòmiques neoliberals i desigualtat galopant. Però lluny d’Occident, en països com l’Iran, la guerra cultural és un luxe per a privilegiades: allà, per a les dones, la guerra és per terra, mar i aire. Tenen en comú, això sí, que ni allà ni aquí el feminisme és l’antònim de masclisme. Defensar els drets de les dones és avui defensar la vida i la llibertat davant l’ofensiva reaccionària.