610,8 km | Article de Martí Saballs Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

AP-7: l’autopista de l’infern

La via que uneix la Jonquera, a la frontera amb França, amb Alacant, va camí de convertir-se en l’autopista gratuïta més col·lapsada, perillosa i caòtica d’Europa

3
Es llegeix en minuts
AP-7: l’autopista de l’infern

Manu Mitru

Els 700 quilòmetres de l’AP-7 que uneixen la Jonquera, a la frontera amb França, fins a Alacant, van camí de convertir-se en l’autopista gratuïta més col·lapsada, perillosa i caòtica d’Europa. L’aixecament de peatges de la ruta del Mediterrani, iniciat el gener del 2020 i tancat el setembre del 2021, sense pensar com gestionar-ne les conseqüències, demostra l’estultícia i falta de previsió i intel·ligència dels gestors del sistema de trànsit espanyol, estatal i autonòmic. Només a Catalunya la sinistralitat ha augmentat aquest any un 200% respecte al 2019 i han mort 13 persones. El 2019 en van morir quatre. El trànsit ha augmentat entre un 30% i un 50% depenent del mes. El pitjor: ara intenten arreglar la barrabassada a força de males medecines que no serviran per aturar l’arrel dels tres greus problemes que comporta.

Primer. En aquells trams on hi ha només dos carrils, el de la dreta es converteix en una fila, amb prou feines sense interrupció, de camions de gran mida. Els conductors prudents, que mantenen la velocitat fixa a 120 km/h, han d’estar constantment amb el peu a punt per prémer el fre sobtadament perquè en qualsevol instant els camions comencen a avançar-se entre si ocupant els dos carrils i obliguen a reduir la velocitat a menys de 90 km/h. 

Segon: la caiguda en el manteniment de les vies. Hi ha moments, entre València i Tarragona, on l’asfalt és pitjor que a l’N-II, que uneix Fraga i Barcelona, que ja és a dir. Els sots comencen a multiplicar-se i tot obliga a pensar que començarà a passar el mateix al recorregut cap a la frontera ben aviat. Quan l’AP-7 estava en mans de la concessionària no hi havia ni una rascada a l’asfalt.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Notícies relacionades

Tercer: les sortides i les entrades a la Gran Barcelona el cap de setmana han convertit l’AP-7 en un pou de cotxes sense fons. Inacabables cues de fins a 30 quilòmetres que recorden les parades produïdes pels peatges en aventures de nens. La situació fa tan riure que per anar de les sortides de la Costa Brava fins a la capital compensa anar a agafar l’eix transversal fins a Manresa i baixar des d’allà, tot i que això comporti conduir 40 quilòmetres més. A hores d’ara, demanar la reimplantació dels peatges tal com eren no té sentit. Plantejar reduir la velocitat màxima a 110 km/h, com ha llançat com a globus sonda el Govern, és un acudit. Excepte de matinada, s’hi va sempre a menys velocitat. Tampoc sembla que serveixi de res pretendre posar més helicòpters vigilants i més policia a la ruta. ¿Per a què? A llarg termini, una altra opció seria ampliar a més carrils allà on pugui ser possible, com es va fer quan l’AP-7 passa per Girona. ¿A mitjà termini? Ha de començar a plantejar-se, tal com passa en altres països europeus per a camions superiors a 12 tones, i avala la UE, l’establiment del pagament per ús a través de l’eurovinyeta. S’ha d’emprendre el debat seriosament sobre si aquesta vinyeta ha d’afectar tant els camions com la resta de vehicles. La tecnologia actual permet poder fer tota mena de combinacions per ús. ¿I a curtíssim termini? Impedir l’avançament entre camions. Per a això sí que pot ser necessària la vigilància policial.

Dimarts al matí, a l’altura de la central nuclear de Vandellòs, un accident d’un camió va generar una cua de dos quilòmetres. Estava pensant en la pel·lícula de Steven Spielberg ‘El diablo sobre ruedas’ quan a la ràdio va començar a sonar ‘Summer nights’ de ‘Grease’. Enmig de l’infern de l’AP-7, una mica d’alegria i esperança. 

Temes:

Autopistes