Article de Juli Capella Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Menjar mimètic i ‘food design’

El disseny de productes alimentaris, siguin tradicionals o d’avantguarda, estan vivint una revolució que envaeix el planeta

1
Es llegeix en minuts
Menjar mimètic i ‘food design’

Ferran Nadeu

Que ningú s’espanti pel títol. Menjar mimètic és, per exemple, la Gula del Norte. Que no és angula però la imita, també es menja i és bona. O el surimi, que sembla carn de cranc sense haver-lo vist ni en pintura. Són productes ‘food design’, com ho és també un Chupa-chups, una galeta o l’oliva esferificada bullinesca. És a dir, el disseny d’un producte alimentari, sigui tradicional o d’avantguarda. Però aquesta disciplina està vivint una revolució que envaeix el planeta. Amb èmfasi especial en els aliments vegans, que estan suplantant identitats alimentàries casolanes. Per exemple, el Calabizo gallec, un xoriço a base de carbassa, realment similar en aparença i gust al xoriço, però molt més sa i sostenible. Ha sigut una de les novetats del passat saló d’Alimentaria, on les propostes en aquest camp han sigut les clares protagonistes. 

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Notícies relacionades

L’empresa Cocuus disposa d’impressores per crear entrecots o lloms de peix. No només decora aliments amb qualsevol dibuix, sinó que produeix cèl·lules comestibles. Altres empreses pioneres del ‘plant based’ han sigut Heura i Zyrcular. De moment, l’univers vegà està copiant plats carnívors, perquè es continua menjant amb els ulls i volem identificar l’aliment. Però en realitat es podria crear un univers formal propi, des de zero, amb infinites possibilitats fins i tot inimaginables.

El ‘food design’ està cridat a múltiples reptes. D’una banda, i no menor, generar prou menjar per a la humanitat. Però, a més, fer-ho de manera sostenible, sana i econòmica. El nostre país és una gran potència alimentària i alhora avantguarda gastronòmica. També un dels països amb millor planter de dissenyadors. Aquesta triple conjunció d’elements és idònia per convertir-nos en líders del ‘food design’. I d’altra banda hi ha el ‘design x food’, tot l’entramat de disseny necessari per acompanyar el menjar, des dels instruments de preparació, cocció, manipulació, estris, servei de taula, ‘packaging’ de productes, gràfica aplicada...