Article de Carmina Crusafon Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

¿Qui són els superusuaris digitals?

Es tracta del segment de la població més actiu en consum i usos digitals

3
Es llegeix en minuts
¿Qui són els superusuaris digitals?

Vivim en l’economia de l’atenció, en què el temps dels consumidors és el valor més buscat. El seu principal enemic és la dedicació a la multitasca, en què es comparteix l’atenció entre diferents activitats. Com que aquest hàbit s’ha convertit en habitual, això ha obligat a començar a comptar el temps de manera diferent per poder comptabilitzar també les que es fan alhora. Així, les consultores especialitzades en consum i usos digitals han començat a identificar un segment de la població que li dedica molt temps a aquestes tasques. Se’ls anomena els superusuaris. ¿Qui són? ¿Per què s’utilitza aquest concepte? ¿Com es comporten?

Un terme amb significat múltiple

El terme superusuari s’utilitza en diferents àmbits tecnològics. Un dels usos més habituals té relació amb sistemes operatius del tipus Unix/Linux, que anomena superusuari a la persona responsable de l’administració i configuració de tot el sistema. És l’únic que té permisos per afegir nous usuaris, instal·lar aplicacions, configurar dispositius, etc.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Però aquesta accepció no és la que ens interessa, sinó la que es vincula al nou còmput del temps digital. Els superusuaris són un grup de consumidors que dediquen més temps i despesa als mitjans i serveis digitals, convertint-se en el segment que impulsa el consum i es converteix en el motor del creixement del mercat.

Igual com quan s’introdueix una nova tecnologia, s’estableix la classificació entre els usuaris en funció de quan la van integrant, sent els primers adoptants (‘early adopters’) com els més avesats; en el cas dels nous serveis i continguts digitals, els superusuaris es convertiran en el segment que marcarà la dinàmica i l’evolució dels serveis que tindran més adopció. 

L’evolució del mercat nord-americà 

Per entendre la importància dels superusuaris, analitzarem el que està passant als Estats Units. Es tracta del mercat que marca les tendències en l’àmbit digital global i es converteix en el referent per entendre què està passant. Agafarem el 2016 com la data d’inici perquè la institució de referència en estudis estadístics, el PewResearch Center, identifica per primer cop aquesta categoria com la més activa en serveis digitals. Aquell any corresponia al 7% de la població nord-americana. 

Es va observar en el seu estudi que aquests superusuaris mostraven trets diferents dels que correspondrien al típic primer usuari de tecnologia. En particular, l’enquesta del PewResearch va identificar una diferència en el gènere. Així com en l’àmbit tecnològic, hi ha una tendència que els primers usuaris siguin homes; en el cas dels serveis digitals, la majoria de superusuàries eren dones. En concret, la xifra arribava al 62%. 

Com són els superusuaris

Aquest concepte ja s’ha convertit en habitual en els estudis de mercat. De fet, ha crescut en aquests últims sis anys i ara aquest segment ja equival al 26% dels consumidors dels Estats Units. Això és, un total de 68 milions de persones adultes. Per això les empreses de tecnologia i mitjans digitals estan obsessionades a atraure’ls per anar incrementant els seus ingressos de forma progressiva. Aquests consumidors són els que més temps i diners dediquen als serveis digitals. El seu consum supera de set hores el de la resta dels nord-americans. Això resulta ser un consum més gran de mitjans de comunicació, realitat virtual, música, videojocs i comerç electrònic. Al seu torn, es tradueix en un nombre més gran de subscripcions i ús de serveis com la telemedicina, el fitnes o financers. 

Notícies relacionades

¿Però d’on surten aquestes xifres? És el resultat del còmput de les activitats multitasca, les que fem alhora amb diversos dispositius digitals. Segons la consultora Activate, el 2021 la mitjana del consumidor nord-americà equivalia a un dia de 32 hores; de les quals se’n dediquen més de 13 a l’ús de la tecnologia i els mitjans. Així que amb aquesta nova categoria, ja hem ampliat el factor que no podia créixer: el temps. 

En definitiva, el temps digital ja ha superat el temps real. Passem de 24 a 32 hores. Haurem de continuar estudiant els efectes d’aquest increment temporal.