Noves oportunitats Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Economia de la passió

Els perfils professionals creatius es multipliquen gràcies a les plataformes digitals

3
Es llegeix en minuts

L’economia de la passió s’està consolidant com un dels sectors amb més creixement als mercats digitals. Al contrari del que es pot pensar, no es tracta d’activitats vinculades al benestar sexual; sinó que es refereix a aquelles realitzades per professionals que fan de les seves passions creatives la seva professió. Aquests són els ‘youtubers’, els ‘streamers’, els ‘tiktokers’, o els que ofereixen els seus serveis individuals (classes de cuina, de ioga, ‘mindfulness’, etc.) a través d’una plataforma digital. Aquest concepte neix a Silicon Valley el 2019 i s’ha anat estenent de manera global. ¿Quines són les seves singularitats? ¿Quin impacte té en l’economia? ¿A quins sectors pot influir? 

El lema: segueix la teva passió

El seu punt de partida respon a aquest lema: fes de la teva passió el teu mitjà de vida amb l’ajuda de plataformes digitals que et permetran arribar fàcilment a les teves audiències i/o clients. És a dir, convertir les teves passions o aficions en un negoci individual amb abast global, sense necessitat de tenir coneixements tecnològics. Aquest perfil respon a una nova categoria d’emprenedor creatiu. El seu model de negoci respon a una fórmula de monetitzar la individualitat. 

El terme d’economia de la passió el va encunyar una analista d’un fons d’inversió nord-americana, Jin Li. Ella es convertiria en la primera ambaixadora del terme i a poc a poc es començaria a utilitzar de manera habitual entre els sectors d’emprenedoria digital. Des dels seus inicis s’ha establert una comparativa amb un altre terme molt implantat, l’economia ‘gig’, que respon a un model de petits encàrrecs o sota demanda que és conegut per la figura dels ‘riders’. 

La diferència de l’economia de la passió és que els creadors utilitzen les plataformes digitals perquè el seu negoci pugui arribar a qualsevol client del món, proporcionant-li eines per a la distribució, la comunicació i el pagament, sense necessitat de tenir coneixements de programació. Amb aquestes facilitats, s’han originat professions com la de ‘podcaster’, creador de contingut sonor, escriptor de ‘newsletters’, tutor o professor virtual, creador de cursos de vídeo o ‘coach’ professional virtual. La base per al desenvolupament del seu negoci rau en la creació de comunitats digitals que responen a uns interessos molt particulars i que busca productes o serveis molt concrets, fora de les dinàmiques dels mercats generalistes. 

El concepte de passió en alguns casos es canvia pel d’economia de la creació. Alguns estudis xifren el seu volum de negoci mundial entorn dels 100 mil milions de dòlars. Es tracta de dígits importants i en creixement. És una tendència que es consolidarà els pròxims anys.

Impacte en l’educació i el món professional 

L’increment d’aquests emprenedors creatius està generant impacte en l’educació i en la definició d’un lloc de treball. Des del punt de vista educatiu, s’observen dos elements importants. Primer, s’hauria d’aprofundir en l’autoconeixement de cada estudiant per ajudar-lo a identificar els seus talents. No tothom té clar des del principi a què es vol dedicar. Segon, la formació digital bàsica és un requisit fonamental per dotar l’alumnat d’habilitats que els permetin manejar diferents eines digitals.

Notícies relacionades

Sobre la dimensió professional, es tracta d’una manera de treball individual que requereix molta col·laboració amb altres especialistes i de crear vincles amb les seves comunitats de clients. Això resulta en noves rutines de treball, que no sempre responen a un benestar personal o emocional, perquè han de recordar que el món digital no descansa per la seva possibilitat d’accés en qualsevol moment i lloc, i a més estan acompanyades de les exigències d’una satisfacció immediata per part dels consumidors digitals. Això requereix moltes vegades jornades de treball interminables i sense parar. Així que és fonamental que s’estableixin rutines saludables per evitar les síndromes de ‘burn out’ o que hagin d’abandonar el seu negoci per problemes de salut.

L’economia de la passió ofereix noves oportunitats laborals, però els seus avantatges no han de fer oblidar els drets aconseguits pels treballadors en l’economia tradicional.