Desena avinguda

Putin no combat l’imperialisme ianqui

La mirada a la política exterior no s’ha de basar en ideologia del segle XX, sinó en drets humans

3
Es llegeix en minuts
Putin no combat l’imperialisme ianqui

REUTERS / ANNA KUDRIAVTSEVA

Per als corresponsals del Pròxim Orient, reporters de guerra i, en general, periodistes especialitzats en la informació internacional, cobrir la guerra de l’Iraq (de la qual es compleixen gairebé 19 anys i que continua tan vigent) va suposar un repte afegit a qualsevol altre conflicte internacional: aquest enfrontament bèl·lic es va convertir en un (agre) assumpte de política interna. Cada títol, cada combat, cada entradeta en directe era rebuda per l’opinió pública i, el que és pitjor, analitzada pels partits polítics i els seus ‘spin doctors’ amb el mateix interès i dents amb què se segueix la informació sobre assumptes polítics nacionals. Al contrari que els companys especialitzats en política, per als quals l’art de la triangulació és part intrínseca de la seva feina, els corresponsals a l’estranger no estàvem acostumats a guerrejar pam a pam, centímetre a centímetre, per l’enfocament d’un titular o per l’arrencada de color en el combat.

«No ets tan tan dur amb l’ocupació nord-americana de l’Iraq com ho ets amb la israeliana de Palestina», em va dir un cooperant desplaçat a la zona respecte a les meves cròniques del primer any de postguerra a l’Iraq. «Explico el que veig», vaig respondre, tot i que no vaig aconseguir convèncer-lo. Llavors ja es donava la tendència que després es va accentuar que al periodista se li exigeix ser activista, igual que a molts periodistes esportius se’ls exigeix saber de quin equip són. Activistes de qualsevol causa, perquè a ulls de qui milita, totes les causes són justes, moralment irreprotxables, sempre correctes. Gairebé 20 anys després, vivim en una conversa pública, social i política basada en la superioritat moral en què l’equidistant o, simplement, el que no s’hi adhereix sense pensar, és objecte de caça major.

Interessos i opinions

Diu el lloc comú que les relacions internacionals no en saben de sentiments, sinó tan sols d’interessos. És cert quan es tracta de governants: a un país seriós se’l comença a reconèixer pel fet que la seva política exterior es manté invariable i tant hi faci la identitat i la ideologia de qui governa. Però quan no es governa, quan s’està en l’oposició, quan es governa però no s’han de prendre decisions en afers exteriors, o quan s’opina des de lluny, el vidre a través del qual s’analitza la política internacional és l’ideològic. Els que són d’esquerres estan en contra de l’ocupació israeliana de Palestina, de la nord-americana de l’Iraq, del procés legal contra Assange i del bloqueig de Cuba; els que són de dretes, són proisraelians i proamericans, s’oposen al paper per a tothom, reneguen del bolivarianisme i adoren les grans coalicions alemanyes.

Són clixés ideològics que es donen a tot arreu, però que a Espanya s’aguditzen perquè ni els mitjans ni la seva opinió pública tenen la maduresa respecte a la informació internacional d’altres societats occidentals. Clixés que ara, amb l’escalada de tensió a la frontera entre Rússia i Ucraïna, es repeteixen de nou, en alguns casos amb comparacions vergonyants i visions del món passades.

Notícies relacionades

Vladímir Putin és un dirigent autoritari que reprimeix drets i llibertats a l’interior de Rússia i no respecta fora de les seves fronteres la sobirania dels seus veïns ni la legalitat internacional. El fet que s’enfronti als EUA no el converteix en un defensor de llibertats i drets. Oposar-se a l’imperialisme i domini dels EUA no és garantia de progressisme ni de llibertat. Fugir de Washington per caure a Moscou és un viatge enlloc.

Si la mirada del governant a la realitat internacional es basa en els interessos, la dels observadors s’hauria de basar no en la ideologia, sinó en uns conceptes bàsics molt clars: qui respecta, i qui no, els drets humans, les llibertats i la legalitat internacional. Tant és el credo ideològic. Menys superioritat moral i més coherència en la mirada.