Editorial

Llum per a l’automòbil

Una manera de contrarestar el degoteig del tancament de fàbriques és apostar per una nova indústria, més neta, més eficient i capaç de generar ocupació més estable

Es llegeix en minuts

El Periódico

Llum per a l’automòbil

El sector de l’automòbil es troba des de fa anys, però ara de manera més acusada, en un punt d’inflexió. La transició cap al cotxe elèctric i connectat ja no és una vaga promesa de futur, ni s’hauria de concebre com una opció marginal, sinó que és just el contrari: el camí cap a la reconversió d’una indústria que s’ha de modernitzar i que ho ha de fer al més aviat possible. Si no altres països competidors es quedaran amb la part més preuada del mercat. I això significa plantes de producció i llocs d’ocupació. A això es referien els màxims directius de Seat i Volkswagen aquest divendres, a la fàbrica de Martorell, en la celebració del 70è aniversari de la marca, un dia després que la ministra Reyes Maroto anunciés la creació d’un consorci publicoprivat (amb el Govern, Seat i Iberdrola i oberta a altres firmes) per impulsar la primera fàbrica de bateries a Espanya. La visita de Felip VI i del president del Govern va donar aire d’institucionalitat al ferm compromís per l’electrificació de la companyia automobilística. En un acte de gran transcendència, pel que significa per a la modernització industrial de Catalunya, es va trobar a faltar la presència de membres del Govern de la Generalitat, que prioritzant la gestualitat política van optar per tornar a plantar el Rei.

Des d’una lectura estrictament econòmica, la presència de les màximes institucions de l’Estat a la fàbrica de Seat també és una imatge del recolzament públic al sector de l’automòbil, que representa el 10% del PIB i el 9% de l’ocupació a Espanya. Si el gran cop de la marxa de Nissan de Catalunya representa la creu d’aquesta indústria, l’aposta per l’electromobilitat de Seat i la seva matriu, el grup Volkswagen, és la cara. La marca espanyola farà el desenvolupament d’una plataforma 100% elèctrica, que anirà a Martorell, i que servirà per armar els nous models Seat Ibiza i Volkswagen Polo, entre d’altres. Comptar, a més, amb una fàbrica de bateries «a prop», en paraules de la ministra (la seva ubicació encara està per determinar), reforçarà la cadena productiva i permetrà la creació d’un ecosistema, amb les infraestructures i instal·lacions necessàries, per ser més competitius a nivell internacional. Per aconseguir aquest objectiu –ambiciós, però no impossible– les empreses han de comptar amb el recolzament de les administracions, mitjançant incentius fiscals i inversions públiques que atraguin, al seu torn, la inversió privada. El projecte en què treballen Volkswagen i el Govern comptarà amb els fons de recuperació econòmica europeus, cosa que deixarà una plasmació directa i sobre el terreny de l’estratègia de canvi de model productiu que es pretén impulsar amb aquestes ajudes.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

La pandèmia, que ha afectat de manera dramàtica els serveis, en especial el sector turístic, obliga a repensar les bases sobre les quals s’assenta l’economia catalana i del conjunt d’Espanya. A la necessitat de replantejar el turisme –cap a un model més sostenible i harmonitzat amb els interessos de la població local– també s’ha de sumar el debat sobre la reindustrialització. Una manera de contrarestar el degoteig del tancament de fàbriques és apostar per una nova indústria, més neta, més eficient i capaç de generar ocupació més estable i qualificada. Una economia més resilient que pugui afrontar futures crisis amb elements millors que els que tenim avui.