Automoció

El futur del cotxe elèctric a Espanya passa per Seat

  • La visita del rei Felip IV i el president del Govern a Martorell ha escenificat el punt de partida per a la col·laboració institucional amb Seat i el Grup Volkswagen per segellar un acord de futur.

  • El president del consorci alemany, Herbert Diess, ha recalcat que «Espanya té un enorme potencial per ser un ‘hub’ d’electromobilitat a Europa» i ha confirmat que Seat desenvoluparà una plataforma de cotxe elèctric.

El futur del cotxe elèctric a Espanya passa per Seat
El futur del cotxe elèctric a Espanya passa per Seat
El futur del cotxe elèctric a Espanya passa per Seat

/

6
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La visita que el rei Felip VI i el president del Govern, Pedro Sánchez, han fet avui a la planta de Seat a Martorell, amb la lletja plantada de les altes esferes de la Generalitat, té un significat que va més enllà de la política. «Espanya no pot perdre el tren de l’electrificació», fa temps que exclama el president de Seat, Wayne Griffiths, cosa que amb el compromís institucional segellat avui sembla en camí de resoldre’s.

Que Espanya té una assignatura pendent amb la indústria de la mobilitat sostenible no és res nou. Avui dia la solució passa pel cotxe elèctric. La manca d’infraestructures, la poca convicció fins ara del Govern en el recolzament a les propostes industrials i la falta d’un mercat més o menys potent, fa que sigui bastant difícil pensar a mantenir el segon lloc a nivell europeu (amenaçat per la República Txeca) pel que fa a la producció de vehicles.

En la seva visita a Martorell, el Rei ha recordat les xifres: L’automòbil representa el 10% del PIB espanyol, el 9% de l’ocupació, el 15% de la recaptació fiscal i el 18% del valor de les exportacions. Unes xifres que, si no hi ha un gir seriós cap a l’electrificació, corrien perill d’acabar empenyent el sector més productiu (103.000 milions d’euros de facturació) i l’economia nacional cap a un futur incert.

En aquesta aposta, Seat (de la mà del Grup Volkswagen) juga un paper estratègic com a gran fabricant. També el poden jugar, tot i que en menor mesura, Renault i el grup Stellantis (unió de PSA i FCA), tots amb plantes a Espanya. I és que en el cotxe elèctric es creu o no. No valen les mitges tintes, sobretot d’acord amb les normatives mediambientals europees, que estan sent un llast per a molts fabricants. Per aconseguir adjudicacions de vehicles elèctrics són necessaris dos elements clau: mercat i infraestructura. I Espanya, per ara, no té ni l’un ni l’altre. És per això que el recolzament del Govern a l’activitat de Seat per fabricar el cotxe elèctric és tan important

Hi haurà fàbrica de bateries

Que Espanya no és elèctrica és una cosa que ningú dubta, per això produir cotxes elèctrics és tan complicat. Tampoc és fàcil construir una fàbrica de bateries. El mateix conseller delegat i director general de Renault, Luca de Meo (expresident de Seat) ja ho va afirmar recentment a EL PERIÓDICO: «Per pensar en una planta de bateries és molt important tenir un cotxe de volum amb aquesta tecnologia al mercat». Després de la confirmació d’avui a Martorell, algú haurà escoltat De Meo i molts altres, començant per l’actual president de Seat, Wayne Griffiths, que fa una setmana va exigir al Govern una postura clara i reclamant inversió per recolzar l’electrificació.

Ahir mateix, la ministra d’Indústria, Reyes Maroto, va anunciar que el Govern crearà un consorci publicoprivat en què participaran també Seat, el Grup Volkswagen i Iberdrola, i estarà obert a altres socis, per impulsar una fàbrica de bateries ‘a prop’ de Martorell, on Seat està adaptant la seva planta per a la producció d’elèctrics. «Aquest consoci formarà part del primer PERTE que té per objectiu la transició cap al vehicle elèctric i connectat. El projecte permetrà desenvolupar un conjunt d’actuacions que garanteixin que a Espanya hi hagi les infraestructures, instal·lacions i mecanismes necessaris per fabricar de forma autònoma i competitiva un vehicle elèctric connectat complet», va assenyalar la ministra. Aquesta planta de bateries s’ubicarà, segons fonts pròximes a l’operació, a l’entorn de la Zona Franca de Barcelona.

Avui, a la visita que han fet a la planta de Martorell de l’automobilística espanyola el Rei i el president del Govern, amb motiu de la celebració del 70è aniversari de la marca, es produeix un punt de partida d’un futur elèctric. «Es tracta d’un projecte de país, molt gran, multisectorial, que necessita no només inversors com nosaltres, sinó també ajuda del Govern i la UE», assenyalava el president de Seat.

El projecte de Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) presentat pel Govern va contemplar una partida de 1.206 milions d’euros per a «grans projectes tractors en sectors industrials», dels que 231 milions procedeixen de fons europeus. Aquí és on es pescarà per a l’electrificació. Hi ha una part destinada a la fabricació de bateries per a cotxes elèctrics, una partida de 100 milions d’euros per finançar actuacions dirigides al desenvolupament de noves tecnologies en el camp de l’emmagatzemament d’energia (fàbriques de bateries, vaja).

Des del Ministeri de Transició Ecològica (que no sempre ha estat manifestant-se en la mateixa línia que el d’Indústria) mantenen ara un discurs d’acompanyament. La ministra Teresa Ribera va assenyalar aquesta setmana que s’ampliaran els 400 milions d’euros del Moves II per a vehicles elèctrics a uns altres 400, «en la mesura que es vagin executant», i hi haurà «‘moves’ singulars» per a la innovació industrial amb 300 milions, amb l’aspiració que es que construeixin més punts de recàrrega, que ha xifrat en 100.000 per al 2023, any que hauran de circular per les carreteres espanyoles 250.000 vehicles elèctrics. La clau, segons fonts del sector, és que la gestió sigui d’àmbit estatal i no autonòmic com al Moves anterior.

Una nova plataforma

Wayne Griffiths ja havia mantingut diversos contactes amb l’executiu (també a través del president del Grup Volkswagen, Herbert Diess) per treballar en el desenvolupament de l’electrificació. L’anunci d’ahir és el primer pas per arribar al segon. Tal com deia De Meo, per fabricar una fàbrica de bateries és necessari fabricar un cotxe elèctric de volum a prop. I això és el que farà Seat. En el tercer aniversari del Cupra, Griffiths ja va dir: «És imprescindible que hi hagi una planta de bateries a Espanya. És important tenir un centre d’acoblament a prop de la cadena de producció, però també ho és disposar al país d’una fàbrica de cel·les per aquestes bateries», explica el president de Seat. Ara que ja està en marxa el projecte, Seat emprèn el segon pas: fabricar el cotxe.

L’aposta de Seat i del Grup Volkswagen va més enllà del negoci en si. Conscients que aquesta inversió institucional és imprescindible, proposen obrir la producció i distribució a altres fabricants: «Aquesta factoria hauria de donar servei a tota la indústria, no només al consorci de Seat, no en exclusiva, sinó que hauria de servir per a tots els fabricants de cotxes», reconeix Griffiths. 

Notícies relacionades

El president del Grup Volkswagen, un dels artífexs de la col·laboració amb el Govern, ha assenyalat que «Espanya té un enorme potencial per ser un ‘hub’ d’electromobilitat a Europa, perquè la necessitem inversió. La majoria dels cotxes elèctrics es fan a Alemanya, però per aconseguir una millor solució a nivell europeu hem de millorar els esforços per produir a altres països i per això pensem produir cotxes elèctrics a la fàbrica de Martorell. És una oportunitat històrica», afirma Diess. «Des de Volkswagen i el Govern hem treballat en aquest projecte amb línies sòlides, que comptarà amb els fons de recuperació econòmica europeus i el pla NextGen», ha afegit.

El futur de Seat i la seva força en l’electrificació va de la mà del Grup Volkswagen. Per això, avui, Wayne Griffiths ha deixat entreveure que la marca espanyola portarà a terme el desenvolupament d’una nova plataforma del segment B per a cotxes urbans totalment elèctrica. Aquesta nova plataforma, que anirà a Martorell, s’afegirà a la que el grup ja té, la MEB (que dona vida al Volkswagen ID.3 i ho farà amb el nou Cupra Born). És una plataforma petita, 100% elèctrica, i servirà per crear els substituts naturals dels actuals models Ibiza de Seat, Volkswgen Polo, Skoda Fabia i Audi A1. La marca espanyola disposa de les condicions ideals, segons fonts del consorci alemany i el recolzament institucional ha sigut molt important. La pressió de Wayne Griffiths i les visites a la Moncloa de Herbert Diess, almenys quatre en els últims mesos, sembla que han fet efecte. «Si fa 70 anys Seat va posar Espanya sobre rodes, ara vol posar el país sobre rodes elèctriques», ha sentenciat Wayne Griffiths.

Temes:

Seat