LA CLAU

El curs escolar ja s'ha acabat

No es pot afirmar que està en marxa la tercera avaluació d'un sistema educatiu amb tantes desigualtats entre escoles i famílies

1
Es llegeix en minuts
GRAF588. MADRID, 03/03/2020.- La ministra de Educación, Isabel Celaá, durante la rueda de prensa posterior al Consejo de Ministros celebrado en el Palacio de la Moncloa, este martes. EFE/Juan Carlos Hidalgo

GRAF588. MADRID, 03/03/2020.- La ministra de Educación, Isabel Celaá, durante la rueda de prensa posterior al Consejo de Ministros celebrado en el Palacio de la Moncloa, este martes. EFE/Juan Carlos Hidalgo / JUAN CARLOS HIDALGO (EFE)

Els xats de mares i pares de l’escola es divideixen bàsicament en dos corrents: els que exigeixen a les seves escoles activitat, tasques i desenvolupament curricular ‘online’ –és a dir, deures per als nens, tot i que amb altres noms– i aquells que malgrat els dies i cansament acumulats continuen mostrant els projectes (manualitats, cuina, etcètera) amb els quals entretenen i eduquen els seus fills.

Notícies relacionades

Les bretxes, desigualtats i diferències que habiten en el sistema educatiu s’evidencien amb claredat en la crisi del Covid-19. Les escoles que opten com a projecte educatiu per desenvolupar les capacitats no poden oferir una bateria d’activitats com aquelles que premien el currículum amb un estil tradicional, no és el seu projecte. No tots els pares saben, poden o volen ensenyar mates o llengua als seus fills. No totes les escoles, ni totes les famílies, poden fer classes o rebre-les ‘online’. No tots els professors poden teletreballar des de casa seva, també tenen fills al seu càrrec, i parents afectats per la malaltia, i una vida hibernada a causa del confinament. Els pares que conceben l’escola com un aparcanens exigeixen a la seva escola distraccions a casa, i els que creuen que estan moldejant avui homes i dones del futur lamenten el mal que farà als seus fills la pèrdua de continguts si perden un trimestre sencer a tercer de primària.

El curs 2020-2021

Res nou, en la comunitat educativa es donen les mateixes actituds dispars i desigualtats quan les escoles estan obertes. El que no té gaire sentit és que s’insisteixi des de les autoritats competents en el fet que la tercera avaluació està en marxa. No ho està. Amb tantes desigualtats en mitjans, filosofia, objectius, projecte, famílies i models educatius no és seriós parlar que l’escola continua ‘online’ a primària i secundària. Hi haurà molts casos particulars, però un model educatiu, una societat, no és la suma d’exemples individuals. Tot i que es torni una mica a les aules, el curs 2019-2020 com a model educatiu es va acabar al març. Com més aviat s’accepti, abans començarà a preparar-se el 2020-2021.