Editorial

Una Via Laietana per a la vida

La reforma de l'emblemàtic carrer per desincentivar l'ús del cotxe és obligada, però ha d'anar en paral·lel amb la millora del transport públic

2
Es llegeix en minuts
zentauroepp52280729 barcelona  13 2 2020  render imagen virtual de la transforma200213195912

zentauroepp52280729 barcelona 13 2 2020 render imagen virtual de la transforma200213195912

D’una autopista urbana a una via pacificada, aquesta serà la Via Laietana que Barcelona estrenarà el 2023. Una proposta valenta que pretén acabar amb un dels carrers més estressants de la ciutat i convertir-la en una via per als vianants, les bicicletes i el transport públic. El cotxe estarà pràcticament desterrat. Desapareixerà en sentit ascendent, únicament els residents de la zona hi podran circular, i estarà limitat a un carril 30 de baixada. És a dir, només es podrà circular a un màxim de 30 quilòmetres per hora i es compartirà espai amb les bicicletes. Mala opció per a les presses.

La necessitat de remodelar la Via Laietana és obligada per a la salut dels ciutadans i una vella reivindicació de veïns i comerciants. Un dels carrers més emblemàtics de la ciutat que, paradoxalment, resulta especialment antipàtica per al vianant. La mida i l’estat de les seves voreres dissuadeixen del passeig. Cap barceloní l’escolliria per recórrer-la. Per als residents, és un calvari de soroll i fums.

¿És necessària la nova Via Laietana? Sens dubte. Però també és obligat reconèixer les dificultats que pot comportar la seva remodelació. Amb la seva restricció de trànsit quedarà tallada al transport rodat una de les poques vies que uneixen de forma vertical l’Eixample amb Ciutat Vella. Tot i que la idea és desincentivar l’ús dels vehicles  privats, és evident que aquests no desapareixeran i necessitaran alternatives que no provoquin congestions en altres punts de Barcelona.

Un altre punt irrenunciable i obligat és la millora del transport urbà. No només per als desplaçaments interns de la ciutat, també per a aquells que es desplacen des de la resta de l’àrea metropolitana. És obvi que la bicicleta, el patinet o el simple passeig no estan a l’abast de tots ni pot resoldre per complet les necessitats de mobilitat. El compromís amb el medi ambient requereix un transport públic de més qualitat. La seva ampliació i la seva modernització és imprescindible perquè cada vegada més ciutadans s’animin a deixar els seus cotxes. Un pas indispensable per evitar la saturació de mobilitat.

Necessitem una Barcelona més verda, perquè necessitem un planeta més verd. La nostra vida i la dels nostres fills estan en joc. Almenys 351 persones van morir a Barcelona el 2018 a causa dels alts nivells de contaminació atmosfèrica. La mala qualitat de l’aire afecta especialment els nens, els grans, les dones embarassades i les persones amb problemes de salut. Provoca càncer de pulmó, afecta les malalties cardiovasculars i respiratòries, restringeix el creixement fetal, així com el desenvolupament cerebral i pulmonar dels nens. I acabsa reuint l’esperança de vida. És un problema estructural que demana solucions de pes com la reforma de la Via Laietana. Obligades, però que han de desenvolupar-se amb garanties per evitar nous col·lapses. Només un pla de remodelació urbana en sintonia amb la millora del transport públic aconseguirà revertir una situació tan preocupant.