La clau

Twitter, de Mandela al pollastre

1
Es llegeix en minuts
fcasals39708804 gente tweet de obama170817165444

fcasals39708804 gente tweet de obama170817165444

Que un missatge de Barack Obama contra el racisme i l’odi hagi batut el rècord de m’agrada a Twitter és una dada tan anecdòtica com reconfortant. Més de 2,7 milions de persones van prémer el símbol amb què els usuaris d’aquesta xarxa social distingeixen els continguts amb què estan d’acord i mereixen el seu suport. En aquest cas, aquest potent corrent de simpatia no anava darrere d’una frivolitat, sinó d’unes sàvies paraules de Nelson Mandela, reproduïdes per l’anterior president dels Estats Units.

No està malament quan acaba de produir-se un atac supremacista en una ciutat dels Estats Units (Charlottesville, Virginia) i el país viu immers en una gran controvèrsia política per la parcial reacció de l’actual mandatari de la Casa Blanca, Donald Trump, que, a diferència del seu antecessor, no va mostrar cap mena de sensibilitat amb els que pateixen en la pròpia pell l’odi racial, religiós o de classe.

El tuit d’Obama, això sí, només ocupa la cinquena posició en el rànquing de retuits, amb 1,12 milions de reproduccions, molt lluny del missatge que encapçala aquesta classificació, amb 3,65 milions de retuits, i que no és cap altre que l’escrit pel jove Carter Wilkerson, que ha desafiat una cadena de menjar ràpid a aconseguir un any de nuggets de pollastre gratuïts si arribava als 18 milions de retuits. I en això està.

Notícies relacionades

Twitter, com el conjunt de les xarxes socials, ens ofereix en aquests exemples les seves dues cares indivisibles. Per un costat, la de vehicle d’idees nobles, de fort contingut social i mobilitzadores de consciències. Per un altre, el del pur divertimento trivial, amb el toc infantiloide tan propi de les societats postmodernes.

Idees i acudits

Davant el fenomen de la comunicació en xarxa no tenen sentit les postures apocalíptiques, perquè aquí tots hi estem integrats. Ningú pot negar l’extraordinària fortalesa i eficiència de Twitter per propagar idees. Una altra cosa és si aquestes idees són una invitació a la reflexió i al debat obert o si simplement són acudits que només contribueixen que portem una vida aparentment més divertida.