Trucs de màrqueting

El dret a reparar

Les grans empreses ens diuen que només ells són competents i fiables per arreglar els productes, quan l'únic segur és que són els més cars

1
Es llegeix en minuts

Sovint sentim aquesta frase: «Ui, arreglar això és molt difícil, és millor que en compri un de nou». O bé, «ha d’anar al servei tècnic oficial». L’associació americana Repair.org està reivindicant una cosa que abans era òbvia i ara no tant: el dret a arreglar el producte que has comprat. Històricament les grans empreses han preferit monopolitzar aquest dret. 

    

Ens espanten amb trucs de màrqueting, ens diuen que només ells són competents i fiables, quan el que és segur és que són els més cars. Argüeixen que es violen les seves patents i copyright. Però no és cert, és totalment legal la reparació pel teu compte. Una vegada has comprat un bé, com a propietari tens dret a arreglar-lo de la manera que et sembli. I no poden exercir cap control sobre com decideixis modificar-lo, reparar-lo o revendre’l.

    

Recentment han aconseguit que Apple –com al seu dia va intentar IBM– relaxi la política de monopoli per reparar els seus productes. Es tracta de garantir una reparació justa, on les companyies productores comuniquin a qualsevol empresa de reparació les dades tècniques per poder actuar. Evidentment, el consumidor tindrà l’última paraula sobre on anar. 

En el món dels automòbils succeeix el mateix. Amb la seva progressiva computerització, han aprofitat per lligar-nos al seu servei tècnic, ja que només ells disposen del software adequat. Abans, podies anar amb qualsevol vehicle a qualsevol taller, ara hauria de seguir sent igual. El cas contrari és una pràctica abusiva, incoherent amb el liberalisme que proclama el sistema. I el dret a reparar no és només un acte de llibertat, és així mateix un estalvi, no només econòmic, sinó també mediambiental. 

Notícies relacionades

    

L’associació Repair.org ja té acords amb diversos sectors i ha aconseguit lleis favorables en diversos estats dels EUA que li donen la raó. A més a més, es constata que les empreses que ofereixen una possibilitat oberta de reparació estan aconseguint més favor del públic. Una vegada més, comprar es demostra com una arma de configuració social, ¡disparem!