Anar al contingut

Contrapunt

La 'big' revolució ja ha arribat

CARLOS MONTANYES

La 'big' revolució ja ha arribat

Salvador Sabrià

Vols intercontinentals de baix cost. Grans aerolínies tradicionals que creen el seu propi sistema d’intermediació per disputar el negoci als sistemes de reserves, com Amadeus, que van canviar la forma de comprar bitllets fa només uns anys. La digitalització aplicada a activitats tan poc proclius al canvi com la construcció. Comprar productes frescos per internet i disposar-ne a casa en poques hores i a preus competitius inclòs el transport. Debats entre economistes, empresaris de negocis tradicionals i de les noves formes de vendre, transportar, llogar i fins i tot produir. Són exemples de fets que han succeït aquesta setmana i en un marc tan reduït com la província de Barcelona. I són a la vegada la constatació que l’anomenada quarta revolució, la que uneix la robòtica industrial amb la col·laborativa i aquesta al seu torn amb la digitalització, el tractament massiu de dades i la interrelació entre elles gairebé a l’instant ja formen part de la nostra vida quotidiana.
    

Al saló internacional de la construcció, BBConstrumat, que s’ha celebrat a la Fira de Barcelona aquesta setmana, s’ha pogut veure i analitzar l’impacte que tindran en aquest sector la tecnologia, la fabricació de materials amb impressores 3D, o com millorarà el control de les obres amb sistemes com el BIM. Fins fa poc només l’utilitzaven enginyeries punteres, però ara es vol implantar a l’Administració, per millorar l’obra pública i reduir els seus costos i el seu manteniment. A l’aeroport de Madrid, una companyia que va provocar una ruptura en el sistema tradicional de transport aeronàutic, Ryanair, arriba a un acord, encara que sigui en principi només de caràcter comercial, amb una aerolínia de les considerades tradicionals com Air Europa per beneficiar-se mútuament dels passatgers que transporten, oferint el que vindrien a ser vols de connexió. Impensable també fa només quatre anys.
    

I a Barcelona, la setmana que ve s’estrenaran els vols barats directes als Estats Units de la marca low cost d’Iberia, Level. Una resposta ràpida a l’anunci de l’escandinava Norwegian de convertir el Prat en una de les seves bases de vols intercontinentals directes a baix preu. Al final, les fronteres es dilueixen, les companyies tradicionals es veuen forçades a adaptar-se a la nova manera de viatjar, i les low cost, a oferir serveis complementaris, cobrant sempre per ells això sí, però que fins fa poc no entraven en el seu negoci. 
    

Tot va molt de pressa. ¿Tot? En aquesta voràgine, i malgrat els múltiples avanços que permet la tecnologia, continuen formant-se cues innecessàries en els aeroports perquè falta personal per ajustar el control de passaports a uns canvis legals previstos des de feia mesos.