Anar al contingut

COMERÇ

El Govern dedica 14,3 milions d'euros anuals a les oficines de promoció exterior

En les 40 delegacions internacionals treballen un total de 134 persones, 38 d'elles amb la categoria de director

La xarxa catalana gairebé duplica la seva immediata seguidora, la valenciana, amb 25 punts a l'estranger

Salvador Sabrià

El Govern dedica 14,3 milions d'euros anuals a les oficines de promoció exterior

El cost de les oficines de promoció del comerç català i de captació d’inversions a l’exterior a càrrec de la Generalitat de Catalunya és de 14,3 milions d’euros anuals. La informació facilitada pel Govern correspon al 2017, l’últim amb la comptabilitat tancada, quan la xarxa d’oficines, que forma part d’Acció, estava integrada per un total de 37 delegacions repartides pel món. Hi treballaven un total de 134 persones (en aquest cas, amb dades del 2018) de les quals 38 tenien la categoria de directors. Les dades són oficials, i les ha facilitades la consellera d’Empresa i Coneixement, Maria Àngels Chacón, al Parlament de Catalunya en resposta a una pregunta del diputat del PP Santi Rodríguez. Actualment Acció compta amb un total de 40 delegacions en actiu. L’última incorporació ha sigut la de Teheran.

Aquestes oficines es dediquen bàsicament a tasques comercials, i mantenen una col·laboració bastant fluida amb les cambres de comerç i altres organitzacions empresarials a les seves missions de recerca d’oportunitats de negoci a l’exterior. La seva tasca va quedar al marge de les decisions de tancament que es van decretar per part dels representants de l’Estat durant els mesos d’intervenció de la Generalitat amb la polèmica aplicació de l’article 155 de la Constitució per part del Govern de Mariano Rajoy.  Catalunya disposa de la xarxa comercial exterior més extensa de totes les autonomies. El segueix l’Institut Valencià de Competitivitat Empresarial, amb oficines a 25 països. A poca distància es troba l’entitat Extenda, d’Andalusia, amb 20 delegacions. I al tercer lloc se situa l’Agència Basca d’Internacionalització, amb 17 oficines, l’última d’aquestes oberta l’any passat a Milà.  en molts punts coincidents amb les de la Generalitat 

L’oficina més cara és la de París, amb un cost anual d’1,059 milions d’euros, dels quals més de la meitat es dediquen a pagar les nou persones que hi treballen, la plantilla més elevada de totes les delegacions. En canvi, el lloguer de les instal·lacions a la capital francesa (230.324 euros) se situa al segon lloc de la llista, superat per l’oficina de Nova York (254.629 euros). L’oficina de la ciutat nord-americana és també la segona amb el cost total més car (896.947), tot i que la seva plantilla només té cinc persones. La tercera amb el dispendi més gran és Dubai (857.152 euros), a causa dels elevats sous que es paguen en aquesta destinació, perquè amb només un director i tres consultors suma un cost salarial de 578.493 euros a l’any, només superat per l’oficina parisenca, que té el doble de personal.

La quarta delegació més cara és Berlín (798.538 euros), tot i que en aquest cas inclou els costos de l’oficina d’Stuttgart, que també ocupa el mateix lloc en la llista de costos salarials, malgrat disposar de només cinc persones en plantilla. Tòquio, situada al cinquè lloc en despesa total (757.846 euros), és la segona oficina amb més personal, vuit empleats, i la tercera pel que fa a costos salarials. El sisè lloc en despeses totals l’ocupa una altra oficina asiàtica, Singapur, amb 704.833 euros, i on consten cinc empleats. Per sobre dels 600.000 euros de cost se situen també São Paulo, Londres, Hong Kong, Brussel·les i Miami.

La resta de delegacions exteriors comercials tenien un pressupost per sota dels 600.000 euros. Són les següents: Accra, Amsterdam, Bogotà, Bombai, Buenos Aires, Casablanca, Copenhaguen, Istanbul, Johannesburg, Lima, Mèxic, Milà, Monreal, Moscou, Nairobi, Panamà, Pequín, Santiago de Xile, Seül, Sidney, Silicon Valey, Tel Aviv, Varsòvia, Washington, Xanghai i Zagreb. Dels 14,3 milions del cost total, 9 corresponen a costos salarials; 2,64, al pagament de lloguers, i 2,63 milions més, a costos corrents de funcionament com ara subministraments, equips informàtics, desplaçaments i d’altres, segons consta en les diferents respostes remeses per la conselleria al Parlament. 

Acció s’autodefineix com l’agència pública per a la competitivitat de l’empresa catalana, adscrita al Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat. El seu objectiu és fomentar el creixement del teixit empresarial català, mitjançant el foment de la innovació, la internacionalització empresarial i l’atracció d’inversions. Acció va néixer el 2008, fruit de la fusió del Consorci de Promoció Comercial de Catalunya (COPCA) i del Centre d’Innovació i Desenvolupament Empresarial (CIDEM).