On Catalunya

tendència mil·lennista

Candelight: passa la nit a la llum de les espelmes

Si els teus 'stories' d'Instagram tenen menys rellevància que Terol abans d'aquesta candidatura és perquè encara no has anat a aquests concerts de música clàssica

zentauroepp51659206 abel200121111705

zentauroepp51659206 abel200121111705

3
Es llegeix en minuts
Abel Cobos
Abel Cobos

Periodista

Especialista en cultura digital, tendències i oci.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els llums pràcticament apagats, l’únic que il·lumina les parets d’aquesta església gòtica són unes espelmes repartides pels seus passadissos. De cop, tothom calla i sona un piano. Et puja una esgarrifança per l’esquena, et sents com si estiguessis en un moment de tensió dramàtica en una sèrie de temàtica medieval. Però no, és un concert de música clàssica a la llum de les espelmes a Santa Maria del Pi

Beethoven sota la llum de les espelmes

Santa Maria del Pi Dimecres, 22 a les 20.30 horesPreu: a partir de 15 € facebook.com/events/965770833766178/

Antonio Morant Albelda és l’intèrpret aquesta nit, que comença amb el ‘Nocturn Op. 27’, una de les composicions més cèlebres del músic romàntic Frédéric Chopin, protagonista d’aquesta sessió de Candelight, nom que rep aquest cicle de concerts nocturns. Al piano se li van sumant diversos instruments, que acompanyaran al protagonista durant les 10 cançons que tocaran en les gairebé dues hores de concert.

Però la foscor de la sala que acompanya les peces romàntiques de Chopin es trenca ràpidament amb els llums de les pantalles dels mòbils. Cada 10 minuts, unes mans sorgeixen d’entre els caps establerts als bancs de l’església per gravar. I normal: no fa falta ser Kylie Jenner, la reina d’Instagram, per adonar-se que espelmes, arquitectura gòtica i música instrumental són els ingredients perfectes per a petar-ho als ‘stories’. 

Després dels mòbils, un munt de mil·lennistes. «És un dels nostres públics potencials. El 70% dels assistents no puja dels 40 anys», expliquen des de Fever, la ‘start-up’ que hi ha darrere d’aquests esdeveniments de música clàssica. El papa Francesc n’estaria orgullós: des de la Jornada Mundial de la Joventut que no es veuen tants joves trepitjant una església. 

«El nostre objectiu és democratitzar la cultura. És aquest cas, la música clàssica», afegeix Francisco Hein, director de màrqueting de l’empresa. El projecte va començar «fa sis mesos i ha tingut una gran acollida». Tanta, que ja tenen programats desenes de concerts per als pròxims mesos, amb interpretacions que van des dels clàssics com Mozart, Beethoven o Schubert fins a artistes contemporanis com el cèlebre Ludovico Einaudi.

Més que postureig 

Més que postureig Quan acaba la música, el ‘tag’ de Santa Maria del Pi a Instagram s’inunda de fotos de pianos, violins i espelmetes com si fos la nit de Sant Valentí. «Docns m’ha agradat, mai havia anat a un concert de música clàssica», diu una noia mentre tecleja un peu de foto amb més rapidesa que Rosa Díez un tuit contra Pedro Sánchez. «Els joves tenen una demanda real d’aquest tipus de plans», afegeix Fever. És a dir que, tot i que pugui no semblar-ho, la gran majoria no ha vingut per postureig. Els joves volen, tot i que no sempre puguin, assistir a aquest tipus de productes culturals.

EL+

Cultura a preu no restrictiu per al jove mitjà barceloní.

Notícies relacionades

«La gent jove no consumeix música clàssica no perquè no vulgui o no li agradi, sinó perquè creu que no sap o que no té prou coneixement per poder disfrutar-lo. Tradicionalment se’ns ha fet creure que per poder disfrutar d’una obra clàssica has de ser gairebé un erudit», assegura Fever. Per això han creat aquests esdeveniments: una manera d’introduir aquells que per música clàssica entenen el reggaeton de Pitbull autors com Strauss, Txaikovski i Pachelbel, molt restrictius per als joves ja sigui per l’elitisme cultural o pels preus (¿quin mil·lenista pot pagar-se, amb la precarietat actual, una entrada al Palau de la Música amb assiduïtat?). 

Escenaris emblemàtics

Escenaris emblemàticsLes entrades van des dels 15 euros fins als 45, i hi ha diverses sessions a la setmana. La pròxima entrega serà dimecres 22 de febrer i estarà dedicada a Beethoven, trios per a piano (‘Op.1 N°1’ i ‘Op.70 N°2’). En la següent, el dimarts 11 de febrer, Mozart serà el protagonista amb la seva ‘Serenata nocturna’ i l’‘Adagi i fuga’, entre d’altres. El lloc escollit per a totes dues és, de nou, Santa Maria del Pi, tot i que no és l’únic lloc en el qual han celebrat concerts de Candelight. «Sempre són en llocs emblemàtics de Barcelona. Així, a través de la música, donem a conèixer el gran públic espais que també formen part del nostre patrimoni cultural», explica l’organització. Un pla perfecte per portar una cita, aconseguir alguns ‘followers’ i, ja que hi ets, conèixer la ciutat des d’una altra perspectiva.