Inicia sessió

Inicia sessió amb el teu compte dEl Periódico

He oblidat la contrasenya Política de privacitat

Si encara no ets usuari, Registrat

CONCERT

7 motius per estimar Kamasi Washington

El saxofonista tenor visita Barcelona amb el repertori infinit de 'Heaven and earth'

Juan Manuel Freire

7 motius per estimar Kamasi Washington

El saxofonista tenor Kamasi Washington, gran renovador del jazz i del seu públic, visita Barcelona aquesta setmana per oferir una esperada actuació al Teatre Coliseum, com a part del ROOM Music Festival. Serà dimarts, 14 de maig, just un any després d’una actuació a Razzmatazz amb moments de catarsi col·lectiva. L’estiu anterior, Washington havia arrasat a la Barts. Se l’estima, i amb motiu. O motius: aquí en van set.

1. Té tot el temps del món

En temps en què tot –o això sembla– ha de durar poc i consumir-se ràpid per poder passar a una altra cosa, Washington aposta pels àlbums de llarg recorregut. 'The epic' constava de tres discos (173 minuts en total). El més recent 'Heaven and earth', de dos (145 minuts; 183, si sumem el disc extra de cedé i elapé, 'The choice').

Kamasi Washington

Teatre Coliseum (Gran Via de les Corts Catalanes, 595)
Dimarts, dia 14, 21.00 hores
Preu: de 40 a 70 €

2. El seu jazz és infinit

Més que com un renovador, potser caldria definir aquest músic com a condensador. A 'The epic' aplegava un grapat de facetes no només del jazz, sinó del gran ventall de les músiques afroamericanes, i fins i tot unes gotes d’impressionisme clàssic. A 'Heaven and earth' va posar un èmfasi especial en l’apartat coral: a la final 'Will you sing', aquestes veus eleven l’ànima a una altra dimensió. Però no menys transcendent és la seva versió del tema principal de 'Fúria oriental’, la pel·lícula de Bruce Lee. Aquí hi cap de tot, i tot és bo, i infinit.

3. És un corredor de fons

Kamasi no és una estrella viral. Això seu ha sigut una cursa de fons; abans que favorit del públic i de la crítica, va ser favorit de músics. Ja va cridar l’atenció quan va tocar amb la Multi-School Jazz Band de Los Angeles, en els seus dies d’institut. De tocar amb els seus amics a Young Jazz Giants (que incloïa l’home ara conegut com a Thundercat) va passar a tocar a la banda de directe de Snoop Dogg. Abans de participar en el 'To pimp a butterfly' de Kendrick Lamar i llançar l’èpic 'The epic', ja s’havia autoeditat tres àlbums.

4. És fidel als seus

No trobaràs a 'Heaven and earth' ‘cameos’ d’artistes pop del moment, aquesta classe d’amistats perilloses que es forcen per guanyar públic. Ell és fidel als seus. Al disc hi ha molts dels seus amics de sempre, com el pianista Cameron Graves, el bateria Ronald Bruner Jr. i la cantant i corista Patrice Quinn. "Totes les cançons van quedar bé sense necessitat de buscar més enllà de la meva pròpia família musical. Això és el que més il·lusió em fa", va afirmar en una entrevista amb 'Rockdelux'.

5. És molt positiu

Ho sabem els qui l’hem entrevistat i tots els qui l’han vist actuar. Washington transmet calma, pau i bones vibracions. Encara estem esperant sentir-lo parlant malament d’algú. Bé.

6. Sap escollir companyies

Si vols ser col·leccionista de Washington, ho passaràs malament. Hauràs de deixar-te una fortuna en discos: els de Ryan AdamsThe Twilight Singers o Snoop Dogg als quals va prestar el saxo; els quatre que va gravar entre el 2005 i el 2011 amb l’orquestra de Gerald Wilson; la banda sonora de la sèrie 'The get down'; o referències recents d’Ibeyi, Run The Jewels, St. Vincent, Brandon Coleman, Florence And The Machine... I estalvia per al pròxim del gegant jazz Herbie Hancock, en el qual també hi participarà, com Kendrick Lamar.

7. Els seus concerts són reparadors

Washington vol treure al jazz la pàtina d’inaccessibilitat: recordar les seves propietats curatives i la seva capacitat per reunir la gent més diversa al voltant de l’esperanto de la música. Això de dimarts al Teatre Coliseum serà, amb tota seguretat, una altra comunió festiva.  

Temes: Concerts