La generació alfa accedeix a l’univers digital "abans d’aprendre a caminar"

Els nascuts entre el 2010 i 2025 troben en la música un element de cohesió social i busquen identificar-se amb els personatges que surten a la pantalla

Els alfa valoren les experiències presencials, allò que s’allunya de la rutina digital

La generació alfa accedeix a l’univers digital "abans d’aprendre a caminar"
3
Es llegeix en minuts
Alba Giraldo
Alba Giraldo

Redactora

ver +

Una nova generació amb necessitats específiques redefineix el panorama audiovisual. Els alfa, els nascuts entre el 2010 i el 2025 –que ara tenen entre 1 i 15 anys-, són unes 2.100 milions de persones arreu del món, fills de millennials i representen un 13% de la població de Catalunya. Ja no veuen la televisió tradicional, però sí que consumeixen continguts audiovisuals en altres espais i plataformes que s’adapten més al seu estil de vida.

Els alfa van néixer quan es va estrenar l’últim episodi de la sèrie Lost, quan va néixer Instagram i quan es va comercialitzar el primer iPad; són la generació dels altaveus intel·ligents i l’estríming (Netflix es va consolidar el 2010). Una generació que té un ADN concret que presenta nous reptes i que va desgranar Regina Arenas Rovira, cap del Hub de Coneixement de la Ciutadania de 3Cat, en una conferència la Setmana del Talent del Clúster Audiovisual de Catalunya.

Un dels trets de la generació alfa és el consum autònom de continguts audiovisuals. Són infants que entren a internet sense intermediaris, sovint per mitjà de la veu, sense necessitat de saber llegir i que han crescut envoltats de tauletes, telèfons i televisions intel·ligents, fet que els converteix en nadius digitals. "Abans de saber caminar ja tenien accés a tot aquest ecosistema digital", explica Arenas. Conviuen amb els algoritmes d’una manera natural i deixen que els guiïn en el consum.

Més accessibles i intuïtives

Aquest accés ràpid, però, no implica necessàriament que tinguin una educació digital suficient. Per això, com va assenyalar Arenas, cal millorar les plataformes de continguts per fer-les accessibles, intuïtives i, sobretot, segures. Un 34% de la canalla ja té mòbil propi, percentatge que s’enfila fins al 77% entre els 12 i 14 anys. Aquest consum autònom s’ha de desenvolupar en entorns protegits i amb un control dels pares.

La música ocupa un lloc important en la vida d’aquests infants. Per a ells no és només "una font inesgotable d’entreteniment", sinó "un element de cohesió que no solament poden disfrutar tots sols, sinó que també és socialitzador i un motor d’autoexpressió", apunta Arenas.

Alguns programes de 3Cat com Eufòria, Fa La La i Beta, o èxits com Ms. Rachel i Cocomelon a Netflix, connecten amb aquesta necessitat de viure la música com a experiència compartida.

La identificació amb els iguals, veure algú com ells mateixos, també crea una connexió molt més forta per als nens en l’audiovisual. Apostar per continguts creats per alfa i per a alfa fomenta un sentiment de comunitat en què se senten reconeguts, feliços i amb ganes de formar part d’aquest ecosistema. A més, les experiències que fomenten la creativitat i la participació activa són clau, amb formats de 3Cat com ara Tik Tak Factory i Manduka, o La casa de muñecas de Gabby a Netflix.

Els alfa no solament busquen entreteniment dins del món audiovisual, sinó que també s’interessen per continguts audiovisuals per aprendre, principalment mitjançant el format vídeo i la ludificació, a través del joc. També és una generació visual, tàctil i familiaritzada amb tecnologies com la realitat augmentada, que "obliga a repensar els continguts educatius des dels seus propis codis", va apuntar Arenas.

Segons les estadístiques, el 55% dels infants vol saber més del que els agrada a través de vídeos i el format audiovisual és el que millor hi connecta. A més, un 56% sap què és ChatGPT i un 25,3% ja l’ha fet servir perquè els expliqui conceptes o els ajudi amb tasques escolars. En són exemples, a 3Cat, l’InfoK, uns informatius per a infants, SuperCampus, un ecosistema de vídeos educatius, i Fuet, que explica la història de Catalunya, però també els canals de YouTube ChuChu TV i El reino infantil.

Experiències presencials

Notícies relacionades

Els alfa valoren les experiències presencials, allò que s’allunya de la rutina digital i els permet tenir contacte real amb el món tangible. El record del confinament ha reforçat la consciència que som éssers socials que necessitem el contacte físic i compartir vivències. "Per a ells, la presencialitat no és una opció social i prou, sinó una necessitat emocional", va assegurar Arenas.

A més, no volen triar entre el món digital i el món real. "Volen que sigui una convivència natural", que tots dos interactuïn. El 93% dels infants afirma que s’ho passa més bé amb els amics en persona que no pas connectats a una pantalla. Els concerts d’Eufòria, les experiències de realitat virtual del SX3 i les obres de teatre d’en Titó demostren que l’audiovisual es pot expandir més enllà de la pantalla.