Bunbury tenyeix de vermell el seu cabaret llatí

Tres anys i mig després d’anunciar que es retirava dels escenaris, recuperat ja dels seus mals i inseguretats, Bunbury va tornar a ser Bunbury davant el seu públic barceloní, que no el veia des del 2018. Allà hi va haver el paladí de gest pugilístic, el vocalista de l’èmfasi, el cancionista d’educació rockera que un dia se’n va anar, de port en port, a fer les Amèriques. Dues hores de bunburysme pur i mestís, creuant una porció del seu passat amb el present de Cuentas pendientes.
Va recuperar El Huracán Ambulante, 20 anys després, amb la incorporació del guitarrista Jordi Mena, fonent l’eco cabareter viscós del seu llunyà Freakshow amb la llatinitat tocada per la reverberació i el suspens que projecta al seu últim àlbum. La jugada va casar bé al Sant Jordi, local que, com el 2008, li anava gran, i del qual va ocupar tot just mig aforament. Cortinatges vermellosos i un neó de club de carretera, embolicant músiques amb picades d’ullet cinematogràfiques en la introducció felliniana d’Otto e mezzo, de Nino Rota, i el toc de Cabaret de Kander i Ebb.
Notícies relacionadesLes cançons de Pequeño (1999) van representar al seu dia un punt d’inflexió: impressionava sentir Bunbury desitjant "aprendre a ser petit" i buscant or en el matís, després de la borratxera d’èpica i glòria d’Héroes del Silencio. Ara, aquest Bunbury és la suma d’aquell i del seu irreprimible instint de poder, i aquelles cançons (De mayor, El extranjero, Infinito) van agafar un altre gruix. Endinsant-se en aquesta era, va brillar el material de Flamingos (2002), de naturalesa més musculosa, amb pics molt desitjats (Lady blue), i el de El viaje a ninguna parte (2004), amb derivades portuariollatines com Que tengas suertecita.
El saragossà va ser el frontman categòric de sempre i va lluir material fresc en aquests números de sabor llatí portat al seu terreny: la cúmbia enrarida de Te puedes a todo acostumbrar, la inquietant maror de Para llegar hasta aquí. Va rescatar diversos favorits dels molt fans, com les adaptacions de Apuesta por el rock’n’roll Más Birras) i Sí (Adrià Punti per a Umpah-Pah). Però va ser el temps d’un Bunbury fronterer, mirant al sud, que va tocar os en el bis amb El jinete, de José Alfredo Jiménez, i a la propina última i delicadíssima de ...Y al final, amb el Sant Jordi en suspens. Qui sap quin serà el seu següent pas, però no sembla que Bunbury s’hagi cansat de l’escenari ni de si mateix.
- Mobilitat Via Laietana: l’Ajuntament pinta un pas de vianants tradicional a la plaça d’Antoni Maura per pal·liar la confusió
- Mònica Baró: "Hi ha nens que no entren en literatura però que llegirien en bucle el llibre dels rècords"
- Adeu feliç Brindis sorpresa al Born per acomiadar Juan Viso, el quiosquer emblemàtic del barri: «És part de la nostra identitat»
- Aíto García Reneses: "Ara faig fotos a ocells. M’hivaig aficionar en un viatge a Sud-àfrica"
- FUTBOL | LA CRÒNICA El Barça balla a l’infern
- Un home accedeix a una herència milionària gràcies a la saliva del seu avi recollida del sòl per un detectiu
- Declaracions polèmiques Trump planeja relacionar l’ús del paracetamol amb l’autisme, contradient dècades d’estudis mèdics
- Crim sense aclarir La jutge de Sabadell que investiga l’assassinat d’Helena Jubany reobre el cas contra Ana Echaguibel
- Violència de gènere Igualtat licitarà de nou el contracte de les polseres antimaltractament per incorporar «millores tècniques»
- Cas Koldo La defensa de Santos Cerdán demana al CGPJ que investigui si el Suprem considera «insultant» la seva estratègia