Epopeia de la fugida constant
Un momento de La tercera fuga. /
Ha trigat en arribar en més d’un sentit. Cinc dies després de cancel·lar la seva estrena per una baixa en el repartiment, es presentava de forma oficial La tercera fuga, primer muntatge que una dona estrena i dirigeix a la Sala Gran del TNC. Aquesta tardança es tenyeix d’expectació, un repte que Victoria Szpunberg afronta en plena forma després de L’imperatiu categòric. Lluny de caure en fórmules gastades, el nou repte exhala una sana ambició, escriptura oberta en canal que a través d’un joc de miralls transforma el personal en epopeia. Una obra riu amb 13 personatges que, a l’escapar-se de la violència, van arrossegant la història del segle XX fins als nostres dies.
Sense ser partidària de l’autoficció tan en voga, Szpunberg presenta un espectacle amb ecos del seu periple familiar, fins i tot dibuixa un incisiu autoretrat sobre la seva posició privilegiada a l’entramat narratiu. La coautoria d’Albert Pijuan aporta ironia i distància sobre els fets reals. Sis generacions en trànsit, tres actes que comencen en els anys 20 del segle passat amb un casament a Ucraïna, explosió didàctica de costumisme yidis tot i que no sigui "un bon moment per parlar de jueus", s’excusen. Dels pogroms narrats amb la brutalitat poètica de Wajdi Mouawad saltem a l’Argentina de la dictadura. Segona part una mica regirada entre canvis de rol i el·lipsi. Textura amb la intensitat d’un bon thriller argentí sobre la repressió, tot i que sense un enfocament original per a un tema tan explotat.
Notícies relacionadesCom anticipa el títol, en la tercera fuga el muntatge es torna a enlairar gràcies a l’humor. La Barcelona actual és l’escenari d’una insòlita barreja entre l’estranyament de Blasted de Sarah Kane, i una comèdia de situació plena de conflictes generacionals. Amb el seu àlter ego, l’autora no amaga les dificultats per rematar la trama, ¿potser no és així la vida, un cercle sense tancar?
Les gairebé tres hores d’espectacle compten amb refrescants interludis monologats, destil·lats de tòpics argentins i catalans que Carles Pedragosa broda amb marge per improvisar. En un repartiment molt coral, destaquen també el narrador de Ton Vieira, amb un treball gestual ben detallat; Emma Arquillué, hilarant en la seva pujada amfetamínica, i Clara Segura amb un to afectat, contrapunt mordaç per al tram final. Missió complerta, Szpunberg brilla també dirigint intèrprets i en la seva carrera cap a davant satisfà les altes expectatives generades.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
- Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
- La gestió de la dana Mazón va veure vídeos de les inundacions a El Ventorro i ara sospesa dimitir
- Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
- Amb 150 anys Historiadors i entitats alerten d’una pèrdua «irreparable» per la demolició d’estacions de tren centenàries
- Riscos a la Franja La mort continua present a Gaza malgrat la treva: atacs israelians, tones d’explosius sense detonar i fam
- Anàlisi L’operació sortida de Mazón i la jugada a tres bandes: Catalá, Pérez Llorca i Mompó, en els llocs clau
- Entrevista Francesc-Marc Álvaro (ERC): «Vox ha rehabilitat la figura de Franco»
- Aquests són els pobles als que has d'anar una vegada a la vida
- Magnat de Silicon Valley Larry Ellison, l’oracle de Trump i «amo de tot» que somia controlar TikTok i els mitjans dels EUA
