Misteri i llenguatge

El primer llarg d’Ariane Labed està ple de bones intuïcions, fins i tot de bones idees. Però la resolució de la majoria és una mica incompleta, fins i tot frustrant. Tot i que en Septiembre dice hi ha una recerca formal diferent, més connectada amb un vessant tenebrós i fantasmal que amb l’asèpsia, la pel·lícula connecta amb el primer Yorgos Lanthimos, amb qui la directora grega va treballar com a actriu (en Alps i Llagosta) i està casada.
El seu film té molt d’Alps (2011) i, sobretot, de Canino (2009), amb la qual estableix un diàleg. Com aquesta última, explora les relacions familiars patològiques i com les pot enfortir un ús pervers del llenguatge. Tot i que és una proposta molt visual –hi ha un pensament de les imatges–, la cinta, ja des del títol (es llegeix com una ordre), imposa la paraula. Des d’allí, des de la combinació de la imatge misteriosa i la paraula tendenciosa, la cineasta explora el complex vincle entre tres personatges femenins: dues germanes adolescents i la seva mare artista. El problema és que, una vegada descoberta la dinàmica entre elles (sobretot entre les adolescents), la proposta s’estanca i els mecanismes que utilitza Labed per fer-la avançar resulten o abruptes o inesperadament hostils amb els personatges.
Notícies relacionades‘Septiembre dice’
Ariane Labed (Estrena: 30/4/2025)
- "Tiren per terra tot el nostre esforç"
- Seguretat Social L’edat real de jubilació dels assalariats supera per primera vegada els 65 anys
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- CONGRÉS Els socis salven Sánchez de comparèixer
- L’Espanya buidada s’aproxima als nivells de plena ocupació
- Mercat laboral El ‘boom’ dels fixos discontinus polemitza les estadístiques de l’atur
- Comtal Street L’hotel que mira a la immensitat de Barcelona
- Pla estatal Cultura estudia ampliar el bo cultural jove als tallers i instruments
- Festival L’Acústica Figueres torna amb la novetat d’un escenari de pagament