Misteri i llenguatge
El primer llarg d’Ariane Labed està ple de bones intuïcions, fins i tot de bones idees. Però la resolució de la majoria és una mica incompleta, fins i tot frustrant. Tot i que en Septiembre dice hi ha una recerca formal diferent, més connectada amb un vessant tenebrós i fantasmal que amb l’asèpsia, la pel·lícula connecta amb el primer Yorgos Lanthimos, amb qui la directora grega va treballar com a actriu (en Alps i Llagosta) i està casada.
El seu film té molt d’Alps (2011) i, sobretot, de Canino (2009), amb la qual estableix un diàleg. Com aquesta última, explora les relacions familiars patològiques i com les pot enfortir un ús pervers del llenguatge. Tot i que és una proposta molt visual –hi ha un pensament de les imatges–, la cinta, ja des del títol (es llegeix com una ordre), imposa la paraula. Des d’allí, des de la combinació de la imatge misteriosa i la paraula tendenciosa, la cineasta explora el complex vincle entre tres personatges femenins: dues germanes adolescents i la seva mare artista. El problema és que, una vegada descoberta la dinàmica entre elles (sobretot entre les adolescents), la proposta s’estanca i els mecanismes que utilitza Labed per fer-la avançar resulten o abruptes o inesperadament hostils amb els personatges.
Notícies relacionades‘Septiembre dice’
Ariane Labed (Estrena: 30/4/2025)
- Les causes de l’excap del Govern Pujol esgrimeix "marcadors d’Alzheimer" davant el tribunal
- Salut Bellvitge descobreix una nova malaltia genètica del neurodesenvolupament similar a l’autisme
- Els suports que van conduir Trump a la victòria s’erosionen
- Urbanisme La UPF enderroca les últimes cases dels militars de la Ciutadella
- LLIGA DE CAMPIONS Courtois maquilla una sacsejada
- PRESUMPTES MALTRACTAMENTS Les famílies de l'escola d'educació especial de Blanes retreuen a la direcció que no els informés de la investigació
- Talent als fogons Aquests xefs de Palamós aconsegueixen el premi Cuiner del Gastronòmic Fòrum Barcelona 2025
- Llançament (in)esperat Filtrat el nou disc de Rosalía, ‘Lux’, que es publica aquest divendres
- Funció pública El Govern ofereix als funcionaris apujar-los el sou al mateix nivell que l’IPC fins al 2028
- Ple de la Cambra El Parlament posa límit a la cita prèvia obligatòria i reconeix el «dret a l’error» en l’administració
