‘Sorda’ apunta als premis Goya
La directora Eva Libertad acaba d’estrenar la seva ‘opera prima’, amb la qual té paperetes per guanyar els premis del cine espanyol. Protagonitzada per la seva germana, mostra una dona que és mare amb discapacitat auditiva.

En un moment de la xerrada, Miriam Garlo, l’actriu que protagonitza Sorda, reprèn amablement a l’entrevistador per utilitzar l’expressió no oient. "A les persones sordes ens agrada que ens diguin sordes. Dir no oient és com deixar clar que existeix un estàndard en el qual no encaixem". Tant ella com la seva germana, Eva Libertad, directora de la pel·lícula, tenien assumit que la promoció de Sorda es convertiria en un espai des del qual fer pedagogia sobre una discapacitat entorn de la qual "existeix un gran desconeixement", però asseguren que l’interès i la voluntat d’entendre de la gent que se’ls acosta aquests dies està sent una molt grata sorpresa. "Ens transmeten que la pel·lícula els ha descobert coses en les quals mai s’havien parat a pensar. Tant de bo gràcies a això el públic oient comenci a prendre consciència de la seva sordesa".
Complexa i sensible
Sorda és, en tot cas, bastant més que un simple vehicle de sensibilització social. L’opera prima de la murciana Eva Libertad, que s’acaba d’estrenar a les sales de cine després de passar pel D’A Film Festival, és una pel·lícula complexa, sensible i valenta que ja ha guanyat el premi del públic de la secció Panorama de la Berlinale i la Bisnaga d’Or del Festival de Màlaga i que, a quasi un any vista, sembla que té assegurada la seva presència en la pròxima cerimònia dels premis Goya en diverses categories.
La pel·lícula retrata les inseguretats i els conflictes que viu una parella en el moment en què han de ser pares. Ella és sorda i ell (un esplèndid Álvaro Cervantes), oient. El retrat que el film fa de l’Ángela, aquesta mare en permanent desavantatge que, en el seu afany per mantenir un vincle especial amb la seva filla, arriba a sentir una punxada de contrarietat quan el metge li notifica que la nena hi sent amb normalitat, no és especialment amable. "En el procés d’escriptura del guió, vaig rebre feedbacks que em deien que Ángela corria el risc de caure malament, i a mi això ja em semblava bé", explica Libertad. "La idea no era construir un personatge exemplar que representés totes les dones sordes, perquè això no tenia cap sentit. A mi m’agraden els personatges femenins complexos, amb diverses capes, amb errors i contradiccions", afegeix.
A més, apunta Garlo, la dificultat que l’espectador oient té per entendre el personatge d’Ángela representa bé la barrera d’incomprensió amb què sovint topen les persones sordes. "La sordesa és l’única discapacitat que és invisible, i això fa que no caigui especialment simpàtica, per dir-ho així. No hi ha res que et prepari anticipadament per saber que t’estàs relacionant amb una persona amb discapacitat, i això resulta xocant. La gent pensa que estàs distreta, o que no t’assabentes del que et diuen, o que ets tonta, perquè no té aquesta informació prèvia que la predisposi a l’empatia i el respecte".
En el cas de la pel·lícula, l’empatia de l’espectador es dispara quan el formidable treball de so l’obliga a compartir les limitacions auditives de la protagonista. "Aquell moment ens donava l’oportunitat de dir: ‘d’acord, no has entès l’Ángela, però ara ho pots fer, si vols’", comenta Eva Libertad. "Em venia molt de gust posar el públic oient en aquest lloc, perquè és d’incomoditat". I des d’aquest punt és quasi impossible no compartir l’angoixa d’aquesta dona enfrontada una vegada i una altra a l’estrès de no saber ben bé què està passant al seu voltant, una ansietat que es converteix en autèntic pànic en moments com el del part (recreat en una escena tensíssima, fruit de les converses que la directora va tenir amb mares sordes).
Miriam Garlo és la primera actriu sorda que protagonitza una pel·lícula a Espanya, una circumstància que ella atribueix a la mera fortuna d’haver tingut una germana oient que és directora de cine. "Jo no vull ser un referent, ni per a la comunitat sorda ni per a la comunitat oient", assenyala. "Per descomptat, m’agradaria continuar fent treballs com a actriu, en cine o teatre, parlant d’aquest món o d’altres, i afrontar-ho des del compromís i la responsabilitat, però també des del gaudi, amb espai per equivocar-me", afegeix.
Notícies relacionadesSobreesforç
És una aspiració que l’obliga, diu, "a un sobreesforç" continu. "No puc accedir en igualtat de condicions amb la resta de companys a cursos de formació, i falten intèrprets de llengua de signes. Ni tan sols puc veure pel·lícules espanyoles en una sala, perquè no tenen subtítols". Sorda, per cert, sí que els té. "¡Per fi una pel·lícula que puc veure en una sala de cine! Ja era hora", riu l’actriu.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Asador "Una parada obligatòria": els elogis al millor restaurant de Sant Boi de Llobregat, segons Tripadvisor
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Una ofensiva per fer esclatar una rebel·lió a l’Iran
- Guerra al Pròxim Orient Israel amenaça d’atacar "qualsevol objectiu i lloc del règim aiatol·là"
- Xocs entre socis El finançament i l’habitatge sustenten la majoria d’Illa malgrat l’aeroport
- Territori Cisma a la Segarra
- Partits polítics ¿Qui votaràs?