Més enllà de l’oci
Són milers els turistes que planifiquen els viatges entorn del calendari de gires dels seus artistes preferits. Els festivals són economia i projecció internacional.
El turisme de concerts –una modalitat de turisme cultural centrada en la música en viu– ha crescut de manera notable en els últims anys. Combina l’assistència a concerts, festivals i altres espectacles musicals amb activitats turístiques tradicionals. Són milers els turistes que planifiquen els seus viatges entorn del calendari de gires dels seus artistes preferits o de festivals de renom, generant un fenomen que va més enllà de l’oci: és economia, cultura i projecció internacional.
La primera condició per atraure aquest tipus de turista és, evidentment, el cartell de l’esdeveniment. Grans noms com ara Bruce Springsteen, Lady Gaga, Beyoncé, Iron Maiden, Patti Smith o Shakira, així com festivals com el Primavera Sound, arrosseguen turistes de concert locals i de diversos països.
La segona clau és disposar d’un espai adequat per acollir aquests esdeveniments: estadis, parcs o recintes amb prou aforament, bona accessibilitat i mesures de seguretat. Aquests llocs han de comptar amb instal·lacions visuals i acústiques avançades, i minimitzar el seu impacte ambiental. No és estrany que, davant l’elevada demanda, alguns artistes repeteixin actuació durant dues o més nits consecutives, com està previst en la pròxima gira de Lady Gaga.
La tercera condició es refereix a l’entorn turístic pròpiament dit. Ciutats com Barcelona i Madrid compleixen totes les condicions per rebre els turistes de concerts, que passen anualment del milió de persones repartits en diversos espectacles. Bona connectivitat, infraestructura hotelera i una oferta cultural complementària fan que el viatge valgui la pena, fins i tot més enllà del concert.
A més, el turisme de concerts genera un doble impacte: econòmic i cultural. En l’àmbit econòmic, l’efecte és local i immediat. Impulsa l’ocupació hotelera, la restauració, el transport, el comerç i l’ocupació en el sector serveis. Però també hi ha una dimensió global: el sector de la música en viu ha experimentat un creixement superior al 20% després de l’aturada de la pandèmia. L’impuls beneficia tota la cadena de valor, dels artistes i productors, als tècnics, instal·ladors i plataformes de retransmissió.
Notícies relacionadesEn l’àmbit cultural, aquest tipus de turisme fomenta el descobriment del patrimoni local, i en molts casos contribueix a la seva preservació, al posar en valor espais històrics i culturals. A més, genera un efecte sociocultural singular, amb la convivència de públics de diferents orígens units per l’admiració cap a un mateix artista o esdeveniment.
Però el creixement del turisme de concerts es podria veure frenat. La saturació del públic, la falta d’espais adequats o la gestió poc eficient per part de les ciutats receptores en podrien reduir el desenvolupament. El repte és consolidar aquest model amb intel·ligència, sostenibilitat i visió cultural. Perquè no es tracta només d’atraure turistes, sinó d’aprofitar aquesta energia col·lectiva per reforçar el valor de la cultura i projectar una imatge oberta, diversa i creativa del país.
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Relacions socials La soledat no desitjada per Nadal: «M’agradaria celebrar-ho amb els meus fills, però sembla que no existeixo per a ningú»
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- Investigació a la dona del president L’Audiència manté Begoña Gómez imputada per malversació per l’«interès en els assumptes lucratius» de la seva assistent a la Moncloa
- Selectivitat Les proves d’accés a la universitat a Catalunya seran els dies 9, 10 i 11 de juny del 2026
- Postura ferma Salvador Sobral rebutja tornar a Eurovisió el 2026 i marca una línia vermella amb Israel
