CRÍTICA
Un recital de màgia i emoció

E l recital es titulava Érase una vez i així va començar, amb un món al revés que un dia va escriure José Agustín Goytisolo, amb el seu lobito bueno i les seves picades d’ullet a "un príncep dolent, una bruixa bonica i un pirata honrat". Versos per a nens i grans, respostejadors però tendres, perquè així és el món de Paco Ibáñez, tan propens al verb alçat com a l’extrema sensibilitat, com vam poder observar un cop més dijous al Palau, cita del Festival Mil·lenni.
Les bombolles de sabó de Pep Bou ens havien donat la benvinguda com abracadabrant teló, si bé el cantautor ens va baixar de cop al món terrenal quan va dir que es disposava a "començar malparlant" i va clamar contra l’"anticatalanisme" promogut pels "fatxes canalles". Però, davant el faristol i prement les cordes de niló de la guitarra, va adoptar una pulcra, sentida, modulació vocal entre els plecs d’Es amarga la verdad, citació de Quevedo. Al seu costat, la guitarra exquisida de Mario Mas, que donanva pas a l’acordió amb arrels de Joxan Goikoetxea en un trio de cançons en basc que va culminar el clàssic Txoria txori. I al violoncel de luxe de Gaspar Claus a Palabras para Julia.
Immortal Brassens
Recital amb punt d’informalitat i improvisació familiar, xiuxiuejos amb Mario per decidir la següent cançó i els dubtes dels col·laboradors a l’entrar i sortir a escena. Però tot va fluir, hi va haver caliu, molt ofici i geni i pessics d’humor que el públic va caçar al vol. El trobador va cantar Lorca (Yo vuelvo por mis alas) embolicat per les onades del mar sortides de la parada d’instruments improbables de Pep Pascual, i va abordar amb ímpetu La mala reputación. "¡Brassens sempre seguirà viu!", va exclamar, i algú va replicar des del primer pis: "¡I tu també, Paco!".
També hi va haver sorpreses. La primera, Soleá Morente –el seu pare era un estimat amic del trobador– brodant la Nana de la mora i abordant també, es podria dir que sense esperar-ho, el poema d’Alfonsina Storni Quisiera esta tarde divina de octubre. I Javier Mas, el pare de Mario (que havia sigut escuder de Maria del Mar Bonet i de Leonard Cohen), en Tus ojos me recuerdan, amb text de Machado.
Andaluces de Jaén la va cantar el Palau sencer, i després de Soldadito boliviano només va quedar acomiadar-se amb el crit de guerra per excel·lència, a l’ombra d’Alberti, i allà podíem fàcilment imaginar en què podia estar pensant Paco Ibáñez al cantar allò d’"a galopar, hasta enterrarlos en el mar". Però, més que ira, hi va haver emoció al Palau. Llarga ovació final d’un públic entregat entre el qual es va poder veure la presidenta del Congrés, Francina Armengol (eixugant-se els ulls humits), i la consellera de Cultura, Sònia Hernández.
Notícies relacionadesPaco Ibáñez
Palau de la Música Barcelona (16/1/2025)
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Nova instrucció als registres El Govern aprova una instrucció per fer efectiva la prohibició dels ventres de lloguer
- Successos Un piròman provoca nou incendis en mitja hora a Cambrils i deixa danys en comerços i restaurants
- Conseqüències de l’apagada El Govern té un pla b amb reserves de gasoil per si hi ha una altra apagada
- Entrevista Joan Gabriel Bergas, catedràtic en Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Són set 'barcelones' que van caure de cop"
- PRIMER DE MAIG ¿Per què l'1 de maig és el Dia del Treball?