La caixa de ressonància
¿En què vols que Barcelona et guanyi?
Madrid se’ns posa megalòmana i la capital catalana ha de pensar com pot compaginar la seva vocació de seu de grans esdeveniments musicals amb l’aposta per la innovació i el talent com a marques distintives.

Va cobrant forma un discurs èpic sobre Madrid com a única metròpolis ibèrica o, més encara, del sud d’Europa, amb un potencial global, que somia a assolir els 10 milions d’habitants el 2050, com explicava ara fa uns dies Juan Fernández en aquest diari. Una pretensió que presenta unes quantes derivades relatives a la música en directe i a la capacitat d’atracció de les grans gires.
Bé, ja podem advertir què representa aquesta llarga aposta per un AVE radial que converteix en un acudit tota fabulació respecte d’una bicapitalitat Madrid-Barcelona, i que deixa la metròpolis catalana en l’esfera d’unes perifèries mal comunicades entre elles. Tenim les llàgrimes de cocodril per aquesta Espanya-cada-vegada-més-buidada i un aspirador en el quilòmetre zero també beneficiat del seu hub aeri (els llatinoamericans a Madrid ja són un milió) i de l’efecte capitalitat. I a més floten mentalitats diferents: als madrilenys els encanta imaginar-se en una urbs de deu milions, mentre que als barcelonins això els horroritza.
Notícies relacionades¿I la música? Compte amb les campanyes de màrqueting (fa només un any semblava que el Bernabéu havia d’arrasar, i és fins i tot graciós que estigui en escac per una qüestió mediambiental en què Barcelona és més sensible que Madrid), però és cert que la població i les comunicacions són crucials a l’hora d’atraure les grans figures. I tot i que Barcelona també creix (aquests 5,5 milions de la regió metropolitana), urgeix veure en quins camps és possible conservar un lideratge sense estar pendents de la carrera megalòmana madrilenya.
A gran escala, els festivals són l’aportació barcelonina més distintiva: models únics inventats en aquesta ciutat, associats a creativitat i a avantguarda, i no només a la caça de la vedet pop de la temporada, i que atrauen un públic molt coneixedor. No hi ha res de semblant ni a Espanya ni en gran part d’Europa. En paral·lel, quatre escoles superiors de música, de les quals han sorgit talents com Rosalía, l’artista espanyola més global, que construirà el seu estudi en el molt actiu Districte Cultural de l’Hospitalet. Productores de teatre musical que estrenen a Madrid i que són barcelonines. El títol d’aquest article és una broma provocadora, però la música és, amb l’alta gastronomia, un dels actius punters de la capital catalana, i trobo a faltar una mica més d’atenció al respecte en aquesta ciutat on, des de fa uns quants anys, de debat no n’hi ha hagut gaire i ha sigut desdibuixat, i on presumir d’alguna cosa sembla que sigui de mal gust.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- UN INFORME DE L’UCO El mapa de la corrupció: les 18 adjudicacions on van mediar Ábalos, Koldo i Santos Cerdán
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Nou front bèl·lic Israel respon a la represàlia de l'Iran i l'intercanvi de míssils i bombardejos s'empitjora
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- EL MERCAT BLAUGRANA De Víctor a Joan; de l’Hospitalet a Sallent
- Gran mostra de música i cultura digital Nathy Peluso fa vibrar el Sónar amb un enèrgic directe
- CRÍTICA Billie Eilish regna de valent i amb intimitat
- Consell Nacional Junts es vol "aprofitar" de la debilitat del PSOE