CRÍTICA
Refugi del soroll i la fúria al Palau
Concierto de Tindersticks en el Palau de la Musica /
Cal consignar el llarg i sereníssim vincle que mantenen Tindersticks amb Barcelona (o viceversa), gairebé 30 anys després que debutessin a la ciutat (plaça del Rei, 1995, quan el BAM era una altra cosa), i havent desplegat una trajectòria tan esquerpa a les complaences. En aquests dies propensos al soroll i a la fúria, el seu concert d’ahir al Palau (Festival Mil·lenni) va ser un bàlsam, una recerca d’empara de la mà de Stuart Staples i el seu seguici de confiança.
Allà el teníem, amb els seus aires de vell heroi romàntic despistat: barret de bohemi rodamon, entonant amb els ulls tancats, tombant una mica el cap, en el seu món, al voltant de les intimitats de How he entered, "a cor obert i amb els ulls de bat a bat". L’arquitectura d’aquests Tindersticks madurs, que conserven dos pilars històrics més, el pulcre teclat de David Boulter i els arpegis de guitarra de Neil Fraser, més el baix de Dan McKinna i la bateria d’Earl Harvin. Esquadra exquisida, que va caminar sense brusquedats ni parlaments que poguessin alterar el curs del riu de cançons.
Tindersticks ha fet un tall sec amb el seu repertori del segle passat, o més recent fins i tot, ja que no va sonar cap cançó d’abans del 2012. Atencions per al seu recent Soft tissue, àlbum forjat a Estudis Ground, de Cornellà de Terri, un teixit tou que van recórrer al complet (nou cançons, inclosa Soon to be April, absent dilluns a Madrid), i que ens va oferir escenes de magnetisme en peces com la suplicant Nancy. Sense les veus femenines ni els metalls del disc, el soul va quedar una mica rebaixat, tot i que es va manifestar en un Turn my back d’una elegància devastadora, amb el falset de McKinna, i en la cadència envoltant (i els samples) de New world. Moments àlgids.
Aquests Tindersticks estan lluny d’aquells remolins instrumentals dels seus inicis. Han seguit un camí implacable de depuració i tranquil·litat. Silencis per tallar amb ganivet a Willow, la parada màgica de The bough bends i el camí d’insinuacions que, en el bis, va conduir fins a les boniques Pinky in the daylight i For the beauty. És un grup especial, diferent, i el públic els ho continua reconeixent. També en moments en què els ànims no són a dalt de tot, com va deixar anar Staples, apuntant a la "gent de València" i a l’actualitat política d’ultramar: "No és fàcil riure en un dia com avui".
Tindersticks
Notícies relacionadesPalau de la Música Catalana
(6/11/2024)
- Tràmits Confirmat: els majors de 70 anys hauran de renovar el seu DNI permanent abans d’aquesta data per ordre de la Unió Europea
- Als peus de collserola Tensió entre ‘runners’ i veïns a la Carretera de les Aigües
- Una jutge investiga la suplantació de la identitat d’Ustrell
- Automoció BYD estudia obrir una fàbrica de cotxes elèctrics a Catalunya
- Modalitat esportiva ‘Boom’ dels locals de ‘barre’ a BCN
- Quant cobra un autònom de baixa? Aquestes són les xifres del 2025
- Salut El cardiòleg Aurelio Rojas aclareix si és millor menjar abans o després d’entrenar
- Agressió sexual Una dona denuncia que l’home que li llogava una habitació a Manresa la violava
- Intel·ligència artificial Una recerca d'UManresa sobre ètica demostra que la intel·ligència artificial cau en les mateixes contradiccions que les persones
- Educació a Catalunya Els rostres de l’abandonament escolar: «Acabes renunciant per no endeutar els teus pares o per no saber on acudir»
