Amor per Bruckner i Mahler

Pablo Heras-Casado triunfa con Bruckner y Mahler en el Palau El director español, al mando de la orquesta belga Anima Eterna Brugge, tuvo a Wagner como telón de fondo en un aclamado programa Tit papel Heras-Casado, amor por Bruckner y Mahler
El director granadí Pablo Heras-Casado, de formació tan àmplia com eclèctica –igual com el seu repertori: tant et dirigeix un renaixentista que la Tetralogia wagneriana–, va tornar al Palau de la mà de l’orquestra belga Anima Eterna Brugge per sondejar el que hi ha de Wagner en la més wagneriana de les simfonies de Bruckner, la Tercera (1873), dedicada a l’autor de Tristany i Isolda. Defensor declarat del compositor alemany, en la versió original d’aquesta obra d’una hora de durada, el sempre insegur Bruckner rendeix homenatge al seu admirat pare inspirador amb diverses cites musicals, encara que en les vuit edicions posteriors l’homenatge queda més diluït.
Heras-Casado, inquiet com pocs, ha col·laborat en diferents ocasions amb aquest conjunt belga buscant oferir versions historicistes amb instruments originals, sempre després d’un so autèntic i fidel a la partitura. Mestre i orquestra han treballat les obres de Bruckner –fins i tot, gravant-les–, i en aquesta ocasió va quedar clara la complicitat amb una lectura tan gegant com matisada. El seu enfocament, detallista, preocupat de ressaltar els colors que brinden uns instruments peculiars, ha mostrat una supèrbia Simfonia núm. 3 en Re menor, Wagner, en la seva versió primigènia, avui rarament interpretada. Així, l’amor per Wagner es va sentir més clarament en l’Adagi, amb picades d’ullet en l’estructura i en algunes melodies que es fan evidents (tot i que l’ombra de Beethoven, a Bruckner, hi és sempre present).
Abans, en la primera part de la vetllada, va regnar Gustav Mahler, l’hereu directe de Bruckner i Wagner, de qui la mezzosoprano Sarah Connolly va interpretar els Rückert-Lieder, cinc joies amb forma de cançons que mostren alguns dels aspectes més destacats de l’obra del geni bohemi. Heras-Casado va brindar a la cantant un adequat matalàs sonor pel qual la veu es va moure amb comoditat fins i tot en els exigents extrems del registre. Si bé a ella se li podria haver demanat una mica més de rotunditat i projecció a les sublims Um Mitternacht i, sobretot, a Ich bin der Welt abhanden gekommen, la veritat és que tot va ser al seu lloc en aquesta interpretació ja rodada, però ¿massa continguda? És que, davant aquestes peces, si no venen ganes de tallar-se les venes a l’escoltar-les, fa l’efecte que alguna cosa falla...
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Escàndol a la Casa Blanca Trump anuncia una demanda contra ‘The Wall Street Journal’
- La guerra del Pròxim Orient Netanyahu truca al Papa arran de l’atac a l’única església catòlica de Gaza
- Iniciativa. Proposta des de l’alcaldia Collboni demana a 31 alcaldes suport a la llengua
- Cas Koldo L’UCO demana a Interior que l’informi de les visites a Cerdán a la presó
- Esmorzar de ‘Faro de Vigo’ i EL PERIÓDICO Illa: "No volem privilegis, amb la nostra proposta tots guanyen"