Amor per Bruckner i Mahler

Pablo Heras-Casado triunfa con Bruckner y Mahler en el Palau El director español, al mando de la orquesta belga Anima Eterna Brugge, tuvo a Wagner como telón de fondo en un aclamado programa Tit papel Heras-Casado, amor por Bruckner y Mahler
El director granadí Pablo Heras-Casado, de formació tan àmplia com eclèctica –igual com el seu repertori: tant et dirigeix un renaixentista que la Tetralogia wagneriana–, va tornar al Palau de la mà de l’orquestra belga Anima Eterna Brugge per sondejar el que hi ha de Wagner en la més wagneriana de les simfonies de Bruckner, la Tercera (1873), dedicada a l’autor de Tristany i Isolda. Defensor declarat del compositor alemany, en la versió original d’aquesta obra d’una hora de durada, el sempre insegur Bruckner rendeix homenatge al seu admirat pare inspirador amb diverses cites musicals, encara que en les vuit edicions posteriors l’homenatge queda més diluït.
Heras-Casado, inquiet com pocs, ha col·laborat en diferents ocasions amb aquest conjunt belga buscant oferir versions historicistes amb instruments originals, sempre després d’un so autèntic i fidel a la partitura. Mestre i orquestra han treballat les obres de Bruckner –fins i tot, gravant-les–, i en aquesta ocasió va quedar clara la complicitat amb una lectura tan gegant com matisada. El seu enfocament, detallista, preocupat de ressaltar els colors que brinden uns instruments peculiars, ha mostrat una supèrbia Simfonia núm. 3 en Re menor, Wagner, en la seva versió primigènia, avui rarament interpretada. Així, l’amor per Wagner es va sentir més clarament en l’Adagi, amb picades d’ullet en l’estructura i en algunes melodies que es fan evidents (tot i que l’ombra de Beethoven, a Bruckner, hi és sempre present).
Abans, en la primera part de la vetllada, va regnar Gustav Mahler, l’hereu directe de Bruckner i Wagner, de qui la mezzosoprano Sarah Connolly va interpretar els Rückert-Lieder, cinc joies amb forma de cançons que mostren alguns dels aspectes més destacats de l’obra del geni bohemi. Heras-Casado va brindar a la cantant un adequat matalàs sonor pel qual la veu es va moure amb comoditat fins i tot en els exigents extrems del registre. Si bé a ella se li podria haver demanat una mica més de rotunditat i projecció a les sublims Um Mitternacht i, sobretot, a Ich bin der Welt abhanden gekommen, la veritat és que tot va ser al seu lloc en aquesta interpretació ja rodada, però ¿massa continguda? És que, davant aquestes peces, si no venen ganes de tallar-se les venes a l’escoltar-les, fa l’efecte que alguna cosa falla...
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Successos Un piròman provoca nou incendis en mitja hora a Cambrils i deixa danys en comerços i restaurants
- Conseqüències de l’apagada El Govern té un pla b amb reserves de gasoil per si hi ha una altra apagada
- Entrevista Joan Gabriel Bergas, catedràtic en Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Són set 'barcelones' que van caure de cop"
- PRIMER DE MAIG ¿Per què l'1 de maig és el Dia del Treball?
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se