Una ardent festa tropical al Fòrum

Arranca el Festival Cruïlla en el Parc del Forum /
La jornada de ritmes llatins s’ha convertit en els últims anys en un signe d’identitat del Cruïlla; una joiosa tradició que en aquesta edició 2024 va tenir continuïtat amb la presència al cartell de dijous de noms de pes de la música caribenya com el veneçolà Óscar D’León, la porto-riquenya Olga Tañón, els colombians Grupo Niche i el cubà Chucho Valdés. Una macrofesta tropical amb accents diversos que va posar el Fòrum a ballar i a suar de valent.
A Valdés li va tocar comparèixer a mitja tarda (tremenda calor), i ho va fer al capdavant d’Irakere 50, un combo de nou joves músics que ret homenatge al grup que el pianista de la gorra Kangol va fundar fa ara mig segle per revolucionar la música llatina amb la seva explosiva barreja de jazz, ritmes afrocubans, funk i rock. Una descàrrega de tambors batà va obrir un concert més orientat a l’exploració musical i a la celebració d’un llegat que al desenfrenament hedonista, tot i que la segona meitat, amb el vocalista Ramón Álvarez animant clàssics com‘Pa’ romper el coco i Bacalao con pan va aconseguir encendre el públic i posar en marxa la màquina de ball.
També el Grupo Niche està d’aniversari. L’orquestra colombiana de salsa va arribar al Cruïlla en el marc d’una gira que commemora els 40 anys transcorreguts des de la publicació de l’èxit internacional Cali pachanguero tot i que la formació actual -14 músics uniformats– té ja poc a veure amb la que llavors encapçalava Jairo Varela. Amb les seves estudiades coreografies i les seves projeccions visuals, els Niche sí que van sortir a trencar malucs des de l’inici i, malgrat un so bastant millorable, es van posar ràpidament la parròquia a la butxaca amb títols indestructibles com La negra no quiere i Una aventura. Festassa.
A Olga Tañón no li diuen la mujer de fuego perquè sí. Vestida de vermell, com els seus 10 ballarins (per al tram final canviarien tots a un cridaner animal print), la cantant boricua va protagonitzar un xou incendiari, barrejant el ritme frenètic del merengue amb el despit empoderat (Es mentiroso, Muchacho malo...) i exhibint veuassa i dots comunicatius en els recessos baladístics, com aquell Mi eterno amor secreto que va propiciar escenes de rampell extàtic entre el públic.
Mentrestant, Albert Pla, secundat per la Surprise Band (Diego Cortés i Judit Farrés més tres coristes, palmeres i ballarines), s’apuntava també, a la seva manera, a la gresca llatina amb un espectacle que va apostar per la secció més festaire i ¿ballable? del seu inclassificable repertori sense renunciar a la iconoclàstia i l’escatologia.
I encara faltava la cirereta, perquè poc abans de la mitjanit, amb el temps just de bufar les espelmes del pastís del seu 81 aniversari, va arribar el veneçolà Óscar D’León, amb la seva calba, el seu mostatxo i el seu carisma devastador, per orquestrar un memorable final de festa.
- Mor als 19 anys la filla de Mariano Ortega
- Infarma 2025 Els nous fàrmacs per a l’obesitat són efectius per a la insuficiència cardíaca i els trastorns de salut mental
- Ordre estatunidenc L'American Space de Barcelona perdrà la subvenció de Trump en no acatar la directiva contra la inclusió
- Successos Mor una catalana en una allau mentre esquiava a Geòrgia
- Seguretat comunitària La UE demana que els europeus s'aprovisionin amb subministraments d'emergència davant una possible guerra o crisi climàtica
- Congrés republicà Els crítics d’ERC preparen una candidatura per disputar a Junqueras el control del partit a Barcelona
- Futbol El Barça vol que Taylor Swift aparegui a la seva samarreta del clàssic
- Comissió d’investigació Cospedal compareixerà de nou davant del Congrés després dels nous àudios que la impliquen en l’operació Catalunya
- Els embassaments de Catalunya ja superen el 60% que permet declarar oficialment la fi de la sequera
- Art i música al Mediterrani Valeria Castro, Pau Vallvé i la Ludwig Band al Festival Portalblau 2025