CRÍTICA
Wagner i Parra, duo operístic

Ja a la recta final de la seva temporada, l’OBC ha volgut mirar al repertori operístic oferint seleccions de dues obres d’orientacions estètiques diferents.
A la primera part es va estrenar una suite de Justice, l’última òpera del compositor Hèctor Parra, que va viure la seva première al gener al Grand Théâtre de Ginebra. Aquesta reducció d’una mica més de mitja hora –encàrrec de l’Auditori- presenta només un escorç de l’obra, una proposta nascuda del director d’escena i cineasta suís Milo Rau que té com a teló de fons un accident a la República Democràtica del Congo d’un camió que transportava àcid sulfúric que es va estavellar contra un autobús, tragèdia que va acabar amb la vida d’una vintena de persones.
L’òpera comença quan la multinacional minera responsable de l’accident celebra un sopar benèfic per construir una escola a la localitat congolesa (després d’oferir 250 euros per nen mort i 1.000 per cada adult com a indemnització). Amb llibret en francès del congolès Fiston Mwanza Mujila, Justice dona la paraula a les víctimes, i a la suite la soprano Lauren Michelle, que a l’estrena va interpretar els personatges de l’avocate i la mare de la jeune fille, va oferir moments dels dos rols.
Abans es va escoltar l’obertura, d’ambient entre de fosc i festiu, amb una orquestra de més de 90 efectius, sense electrònica i amb un colorista aparell de percussió. Michelle va aportar una veu bonica, d’elegant fraseig, excel·lent ús dels reguladors i imponents aguts, sabent sobreposar-se al poder orquestral. La suite funciona com a peça de concert, tot i que, com sol passar en aquests casos, la música queda descontextualitzada de la trama, lluny de la força teatral que requereix immersa en un clímax etern.
Parra va explicar detalls de l’obra i va afirmar que es va basar en melodies, cançons i danses de la zona. "Amb el nostre treball intentem reclamar dignitat per a milions de persones al cor de l’Àfrica", va sentenciar.
A la segona part una OBC inspiradíssima va revisar fragments de Götterdämmerung (El crepuscle dels déus), tercera jornada, i final, de la Tetralogia wagneriana de L’anell del nibelung. Amb un so brillant, el titular del conjunt català, Ludovic Morlot, va realitzar petits miracles a l’oferir una lectura contundent i ben plantejada, comptant amb l’atractiu material vocal de la soprano irlandesa Sinéad Campbell Wallace a la Immolació de Brünnhilde.
Notícies relacionadesLa cantant va lluitar per no ser fagocitada per un Morlot que no va equilibrar nivells. En tot cas, va emocionar la prestació dels meravellosos solistes de trompa, trompeta, travessera i fusta en general, mentre que a la corda greu, estrella de la vetllada, li va faltar cos en moments clau.
‘Justice’ i ‘El crepuscle dels déus’ OBC. L’Auditori . 10/05/2024
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos