Dues dècades d’excel·lència

Cuarteto Quiroga y la compositora Raquel García Tomás /
E l Cuarteto Quiroga, distingit amb el Premi Nacional de Música el 2018, va celebrar dues dècades de vida en el cicle Palau Càmera de l’auditori modernista, incloent-hi una estrena absoluta. Format pels violinistes Aitor Hevia i Cibrán Sierra (ahir reemplaçat per Carole Petitdemange), pel violista Josep Puchades i per Helena Poggio al violoncel, el conjunt va deixar clar el seu nivell d’excel·lència. Fundat el 2003, té l’orgull d’haver-se convertit en el primer conjunt en residència del Palau Reial de Madrid a càrrec dels Stradivarius de la col·lecció palatina i pren el seu nom del violinista gallec Manuel Quiroga (1892-1961), que en el zenit de la seva carrera va patir un accident a Nova York que truncaria la seva trajectòria.
L’obra que es va estrenar era un encàrrec del Palau i del Cuarteto Quiroga a la compositora Raquel García Tomás, Premi Nacional de Música 2020, que ha escrit per a aquesta celebració À plein, que va acomiadar la primera part. Segons s’explica en el programa de sala, l’autora remet a la recerca "d’una sonoritat plena" que neix de la utilització de cordes doblades per guanyar en projecció i tímbrica. Això es va posar de manifest en molts fragments de la complexa À plein, que explota diverses possibilitats tècniques i expressives dels instruments; sinuós, atmosfèric, de racons punxants, els repetits glissandi li brinden un aspecte gairebé electrònic més que fantasmagòric, tot molt contrastat i amb moments èpics de pur lirisme.
Notícies relacionadesNo podia faltar una obra de Haydn, que va consolidar la forma i que va obrir el concert amb l’Op. 42 Hob: III, integrada per breus miniatures interpretades amb gran elegància i aparent facilitat. Un altre dels grans del gènere és Beethoven, de qui es va escoltar el seu Quartet per a cordes núm. 1, Op. 18 (1799), famós pel seu Adagi inspirat en l’escena de la tomba de Romeo i Julieta; l’obra va estar servida amb virtuosisme i perfecta acció de conjunt.
La festa la va acomiadar una joia del segle XX firmada per Bartók, el Quartet per a cordes núm. 3 (1929), que innova en el format amb moviments sense solució de continuïtat, així com una escriptura que recorre a pizzicati, glissandi, sordina, percudits... L’execució va ser memorable, amb un fraseig ple de clarobscurs i un domini tècnic absolut..
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols
- Tribunals Després de dos anys i mig d’investigació, Sandro Rosell i Bartomeu declaren davant la jutge pel cas Negreira
- El cim de Barcelona La Sagrada Família arrenca a l’octubre el centenari de la mort de Gaudí, que culminarà el 10 de juny amb el cim del temple coronat
- SEGONS GAD3 I ELS ARQUITECTES TÈCNICS La vivenda desencadena una fractura social: és la principal preocupació de la meitat dels que viuen de lloguer
- Salut Mental i Joves (II) Josep Matalí, Sant Joan de Déu: "Hem de capacitar-nos per donar un major acompanyament emocional als joves"