Ètica de Kant per a una Barcelona kafkiana

A l contrari dels plans d’estudi, la cartellera de teatre s’omple aquests dies de filosofia, contrapès necessari. Mentre Flotats encarna Voltaire al Romea, en clau més contemporània Victoria Szpunberg escriu i dirigeix al Lliure un procés kafkià que apel·la directament a Kant. Que ningú s’espanti per la metafísica, L’imperatiu categòric toca de peus a terra, en un paisatge concret, la Barcelona plena d’incertesa laboral, especulació immobiliària i relacions tan líquides que s’evaporen. I no, no és una obra pensada i protagonitzada per joves: primer encert entre molts d’altres, escollir una protagonista a la cinquantena, la precarietat és una tragèdia sense edat.
La vida de la Clara es desintegra: acaba de separar-se, la desnonen del seu pis després de 15 anys perquè un fons voltor ha comprat l’edifici i, a més, les seves classes com a professora associada a la universitat van malament, els alumnes es queixen perquè els fa sentir inferiors. Per a més inri, el seu veí estranger la tortura amb música a tot volum (per fi el justificat odi a l’expat arriba al teatre). El drama batega amb força per la seva versemblança hiperrealista, però alhora s’hi reflecteix l’absurd de Kafka que explica a les seves lliçons. Un sistema deshumanitzat, alienador, surrealista fins a arribar al disbarat que convoca la comèdia, rialla còmplice, catàrtica. Tots podríem ser la Clara.
Notícies relacionadesDavant d’ella, la resta dels homes, tots iguals, per això els interpreta el mateix actor, un Xavi Sanz pletòric a cada canvi de personatge. Energia mesurada i matisos, amb la flexió de veu justa transforma un agent immobiliari tauró en cap de departament arribista, de la cita Tinder farlopera salta en un instant al cambrer explotat. Un recital, també, el de la protagonista, profunda Ágata Roca en un dels seus millors papers, melancolia contagiosa, el gran repte de representar el neguit col·lectiu deixant passar l’humor, T de Teatre elevada al cub. La seva mutació final deixa clavat, una conclusió que aprovarien tant Woody Allen com Lars von Trier.
Per potenciar l’autenticitat, el resolutiu espai escènic de Judit Colomer es plega per capes o bé cel·les que atrapen la protagonista. Les referències literàries també se sobreposen i deixen pòsit, però sense entorpir la trama. Szpunberg està molt en forma com a directora i també com a dramaturga (El pes d’un cos, Mal de coraçon), el seu teatre i els seus personatges s’amaren últimament d’una desesperació viva, molt aterrada en un present ferotge, reconeixible, al fil de la navalla entre la vida i el no-res. A les seves classes la protagonista ensenya Kant i el seu imperatiu, que convida a actuar des de l’ètica universal, però la realitat, com a El procés de Kafka, és inacabada i no permet viure en un ideal. Per cert, queden molt poques entrades, per alguna cosa serà.
- TURISME DENTAL Alerta sobre la nova moda de viatjar al Marroc a la recerca del somriure perfecte: «És una temeritat»
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Rellotge biològic masculí La ciència confirma que l’edat del pare és clau en el desenvolupament del fetus i la salut del nadó
- Sanitat pública Catalunya reforma l’atenció primària perquè en un any es pugui oferir assistència en 48 hores
- Salmonel·losi, la intoxicació estrella de l’estiu: riscos, símptomes i consells pràctics per evitar la infecció
- Les finances del club Radiografia de l'economia del Barça: "Hem passat de l'UCI a planta"
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Segons l’Institut Carles III Espanya registra 265 morts prematures atribuïbles a la calor de l’última setmana, 43 a Catalunya
- Corrupció al PSOE Els socis de Sánchez planten Feijóo i rebutgen negociar una moció de censura