Estrena d’‘Antony & Cleopatra’

El Liceu contracta per primera vegada una coordinadora d’intimitat: «Abans s’assumia que havies de saber interpretar escenes de luxúria o violacions»

Ita O’Brien, pionera i experta que ha treballat en sèries com ‘Sex education’ i ‘Podría destruirte’, ha estat treballant al Liceu com a coordinadora d’intimitat d’‘Antony & Cleopatra’

El Liceu contracta per primera vegada una coordinadora d’intimitat: «Abans s’assumia que havies de saber interpretar escenes de luxúria o violacions»

Ferran Nadeu

6
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Les escenes de passió poden donar molt de si en l’òpera però, ¿què passa si un intèrpret no es troba a gust amb el que vol el director d’escena o amb l’actitud del seu ‘partenaire’ en una seqüència íntima? Per evitar problemes hi ha una figura que s’encarrega de clarificar qualsevol aspecte sobre com actuar en escenes relacionades amb el sexe o el nu en una producció.

Ita O’Brien, pionera i experta en aquestes qüestions que ha treballat en sèries com ‘Sex education’ i ‘Podría destruirte’, ha estat treballant al Liceu com a coordinadora d’intimitat d’‘Antony & Cleopatra’, l’òpera de John Adams que s’estrena aquest dissabte, dirigida musicalment pel mateix compositor. És la primera vegada que l’especialista anglesa, de 59 anys, col·labora amb un teatre d’òpera a Espanya.

Julia Bullock, la soprano nord-americana que encarna la reina d’Egipte, va requerir la seva presència després d’haver comptat amb O’Brien en la Royal Opera House de Londres en una producció de ‘Theodora’, de Haendel, dirigida escènicament per Katie Mitchell. «El primer que vaig fer va ser tenir converses amb la directora d’escena, Elkhanah Pulitzer, per entendre la seva visió. El gener passat vam començar a parlar».

La seva missió és que els implicats es trobin en tot moment a gust amb el que passa en escenes compromeses o íntimes. Es tracta d’oferir un marc segur per explorar en què la prioritat és que hi hagi «acord i consentiment» entre els intèrprets per desenvolupar la visió del director. «¿Com mostres aquesta passió madura entre dos titans, Marc Antoni i Cleòpatra. Tots dos competeixen no només intel·lectualment, també físicament i emocionalment». Mostrar-ho amb la màxima plenitud en les escenes íntimes és part de la seva feina i això ha implicat uns assajos específics amb els protagonistes.

Ita O’Brien supervisant algunes escenes de l’òpera ‘Antony & Cleopatra’. /

Ferran Nadeu

«A diferència d’un actor, la prioritat en una òpera és que el cantant pugui estar en una posició que li permeti projectar la veu còmodament sense perdre de vista el director musical. Ha de poder trobar-se a gust per donar la seva millor versió. I només si tenen tota la informació poden donar el millor amb la veu i entregar-se a aquesta apassionant coreografia de Marc Antoni i Cleòpatra», va assenyalar O’Brien, que dijous va estar tornant a revisar la feina dels actors. Ha estat involucrada en el muntatge de la producció en diferents moments.

El ritme dels assajos i la manera de treballar és diferent que en el cine. A diferència d’una pel·lícula o una sèrie en què les escenes es poden repetir, tallar i canviar, a l’òpera tot ha de quedar fixat abans de l’assaig general.

«Abans hi havia por en les escenes íntimes perquè no hi havia temps de preparar-les de manera professional»

«En el passat hi havia por en les escenes íntimes perquè no hi havia temps ni espai per preparar-les de manera professional. El procés de creació ha de contemplar buscar l’acord i el consentiment dels artistes quan hi ha nus i sexe. Abans s’assumia que tu, com actor, havies de saber interpretar escenes de luxúria o de violació... el que fos. Però igual que quan hi ha una baralla o un ball criden un especialista per ensenyar-los com fer la coreografia del moviment, les escenes íntimes requereixen un temps per parlar i assajar amb un especialista», explica.

Recomana als productors tenir en compte la feina dels coordinadors d’intimitat en la planificació de treball. «Amb els intèrprets s’ha de parlar i preguntar-los: ¿Què et va bé a tu? ¿Què no? Els has de poder ensenyar algunes habilitats i donar-los temps d’assajar i coreografiar les escenes íntimes de manera sana».

Antigament, es donava per descomptat que qualsevol escena íntima era el mateix perquè som animals sexuals. «Els actors s’havien d’espavilar com podien. ‘Això ho arregleu entre vosaltres’ era l’actitud», comenta O’Brien, que a part de coordinadora d’intimitat és directora de moviment. Ella s’ha dedicat sempre al món de l’espectacle. Va començar a ballar als tres anys i té experiència com a ballarina i actriu de teatre i musicals.

Ita O’Brien supervisant algunes escenes de l’òpera ‘Antony & Cleopatra’. /

Ferran Nadeu

Abans del #MeToo

El moviment del #MeToo ha propulsat la figura de coordinadora d’intimitat. «Abans no hi havia interès en males pràctiques», recorda O’Brien. I comenta que en realitat ella es va començar a interessar pel tema de l’abús anys abans que esclatés el #MeToo a Hollywood, que va portar a la presó el poderós productor Harvey Weinstein. Explica que el 2014, arran del seu interès per com actua el depredador amb la seva víctima havia desenvolupat una metodologia per evitar problemes al set. Una amiga seva la va convidar a explicar el seu mètode en escoles d’art dramàtic. El 2017 ja tenia una guia elaborada amb les regles principals. Hi ha 15 recomanacions a tenir en compte en el seu ‘Intimacy on set guidelines’.

Sens dubte, els assajos privats a què Plácido Domingo convidava les seves ‘partenaires’ se salten la regla fonamental: «Sempre hi ha d’haver una tercera persona en un assaig. Hi ha d’haver un ull extern perquè tot sigui professional», explica. Altres recomanacions especialment útils de cara a evitar situacions incòmodes i abusos en les audicions són: «Com a mínim s’ha de portar banyador si en l’audició hi ha nuesa o escenes íntimes. T’han d’avisar amb temps i has de poder portar algú amb tu a la prova perquè et recolzi».

«No som terapeutes com alguns creuen. Per això hi ha especialistes que ajuden a les parelles»

¿Quins coneixements es necessiten per ser coordinador d’intimitat? El fonamental és «entendre les relacions entre intèrpret i director» ja que la seva missió és facilitar al màxim l’entesa entre tots dos quan hi ha escenes íntimes. «Però també va bé tenir coneixements de dansa o de teatre físic». ¿I de psicologia? «És un aspecte molt important, però no som terapeutes com alguns creuen». 

Terreny pantanós

No sap dir exactament quants especialistes com ella hi ha actualment però calcula que n’hi ha centenars. S’estan formant especialistes als EUA i a Austràlia i Nova Zelanda hi ha diversos col·legues acreditats per ella. Actualment té sis persones ja formades a qui assessora. «El problema és que no es demana cap requisit en la indústria per acreditar com a tal el coordinador d’intimitat. Qualsevol es pot presentar. Fa poc un productor de televisió em va contactar per preguntar-me per una persona que volia treballar com a tal i va assegurar que jo era la seva mentora. ¡Era mentida!». 

Notícies relacionades

Tot i que la seva feina cada vegada es té més en compte reconeix que molts continuen sense valorar-la. «El més complicat per a mi no són les escenes d’abús sexual perquè està tot pactat i parlat. El pitjor és arribar a un lloc i sentir-me rebutjada. Encara noto molta resistència cap a la meva feina», es lamenta.

En aquests moments més val aferrar-se a les floretes que li va llançar Michaela Coel quan va recollir el seu premi Bafta com a millor actriu pel seu rol a ‘Podría destruirte’. En el seu discurs va agrair a O’Brien la seva dedicació i va destacar la importància d’«auspiciar espais segurs i crear límits físics, emocionals i professionals perquè puguem treballar sobre l’explotació, la pèrdua del respecte o l’abús de poder sense ser explotats o abusats en el procés».