Megaprojecte audiovisual

Catalunya, un plató en expansió

Catalunya, un plató en expansió

Parc Audiovisual de Catalunya

5
Es llegeix en minuts
Marisa de Dios
Marisa de Dios

Periodista

Especialista en sèries i programes de televisió

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Catalunya ha sigut, des de fa dècades, un gran centre de producció audiovisual. Els directors de publicitat, pel·lícules, sèries i programes de televisió han trobat a Barcelona i altres ciutats del seu entorn un bon lloc on desenvolupar els seus projectes. Però la indústria audiovisual catalana no vol quedar-se estancada en un sector en constant evolució i ja ha posat en marxa una macroestructura que la situï de nou al mapa. Es tracta de la Catalunya Media City, que s’ubicarà al solar de les Tres Xemeneies, entre Sant Adrià de Besòs i Badalona, i que aspira a convertir-se en un referent en matèria digital, audiovisual i del videojoc. Amb les queixes, això sí, d’ecologistes i veïns, que s’oposen al pla urbanístic que l’acompanya.

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, l’ha descrit com un dels projectes «més importants i transformadors de la dècada a Catalunya, clau per a un país que vol ser competitiu econòmicament i que vol fer de Barcelona la capital tecnològica del sud d’Europa en producció i projecció cultural».

I no exagera: aquest solar de 32 hectàrees necessitarà una inversió aproximada de 450 milions d’euros per allotjar platós, decorats digitals, un auditori, e-sports, sales d’exposicions, formació, investigació i centres de dades. Auspiciat per la Generalitat, pels ajuntaments de Barcelona, de Sant Adrià i de Badalona i per la Universitat Politècnica de Catalunya, es preveu una dècada perquè es materialitzi.

¿Però de debò és primordial una infraestructura com aquesta per a una indústria audiovisual com la catalana, que mou una facturació de 12.000 milions, amb 14.000 treballadors i més de 2.000 empreses, a més de 4.000 empleats en el sector del videojoc? Tampoc fa curt de platós. La Catalunya Film Commission té comptabilitzats més de 40 de repartits per tot el territori.

De TV-3 a Terrassa

Hi ha, lògicament, els de les cadenes: TV-3 a Sant Joan Despí, amb 11 espais diferenciats que sumen 2.678 metres quadrats (el més gran és el de 800 metres quadrats en el qual es graven ‘Eufòria’ i ‘La Marató’), sense comptar els de la sèrie ‘Com si fos ahir’ (dos platós a Esplugues de Llobregat, de 1.000 i 400 metres quadrats), el de ‘Polònia’ (a l’Hospitalet de Llobregat, de 600) i el de ‘Cuines’ (de Gestmusic, a Sant Just Desvern, de 350 metres); els de TVE-Catalunya a Sant Cugat (amb dos estudis de 700 metres quadrats, dos de 500, dos de 300 i dos de 70, on es dona forma a espais com ‘Saber y ganar’, ‘Las tres puertas’, ‘LateXou’, ‘Punts de vista’...), a més del barceloní de 150 metres des d’on s’emet ‘Cafè d’idees’; Barcelona TV, amb un 100 metres quadrats i un altre de 500, on es roden ‘Plaça Tísner’, ‘La porteria’ i ‘Bàsics’, així com els de 8TV, amb dos platós a Sant Just Desvern.

El Parc Audiovisual de Catalunya, a Terrassa, és un altre dels punts neuràlgics de rodatges, amb dos platós de 1.200 metres quadrats, un de 600 i un de 305. Allà s’han gravat, des del 2017, el concurs ‘OT’ (que ja prepara una nova edició, ara a Amazon Prime Video), sèries com ‘Nacho’, ‘The Crown’, ‘Selftape’ i ‘Vida perfecta’, programes com ‘Días de tele’ i ‘La gran confusión’, pel·lícules com ‘Durant la tempesta’, ‘El fotògraf de Mauthausen’ i ‘A través del mar’, a més de videoclips com ‘Te felicito’, de Shakira.

Mediapro disposa, al districte 22@ de Barcelona, de 10 platós que sumen 2.400 metres quadrats. Cinc de petits, per a esdeveniments com els e-sports, i cinc de grans, entre ells un de 1.000 metres quadrats, el plató urbà més gran d’Europa, on s’han rodat pel·lícules com ‘Amador’, de Fernando León de Aranoa, i sèries com ‘Paraíso’ i la nova que està preparant Berto Romero. A Mediapark, a Sant Just Desvern, l’empresa compta també amb sis platós que sumen 2.600 metres quadrats, des d’on s’emet, per exemple, el longeu concurs d’Antena 3 ‘Tu cara me suena’.

Sense oblidar espais com Barça Studios (compta amb tres platós, un de 2.000 metres quadrats), els de Gestmusic (a Sant Just Desvern, on s’han rodat ‘Atrapa un millón’ i ‘Allá tu’ i que compta, a més, amb un plató virtual), el Magical de Lleida, els de Lavinia i Banzai, a Badalona, i Tuset Superstudio i Roca Umbert, a Granollers. Tots s’utilitzen també per a gravacions.

L’alternativa de Madrid

«En els últims anys, el Govern ha impulsat polítiques per convertir Espanya en un ‘hub’ audiovisual, però s’ha centralitzat la producció a Madrid i als voltants. Catalunya Media City pretén revertir aquesta situació», assenyala Jordi B. Oliva, president de Proa (Federació de Productors Audiovisuals), que assegura que a dia d’avui «hi ha empreses que no troben platós que satisfacin les seves necessitats per rodar a Catalunya». «Que hi hagi més platós també serà beneficiós perquè evitarem la fugida de talent», afegeix.

Notícies relacionades

Hi coincideixen a Mediapro, on tenen molt clara la importància d’un projecte com aquest. «És necessari si no volem quedar-nos enrere i ser només atractius per les bones localitzacions, els baixos costos... Allò que en turisme seria sol i sangria. I si no volem que el talent se’n vagi: actors, realitzadors, animadors, enginyers audiovisuals, guionistes... I si volem que d’aquí 5 o 10 anys el sector audiovisual català sigui competitiu internacionalment», diuen des d’una companyia que preveu obrir, a finals d’any, l’espai urbà de producció virtual més gran d’Europa. Tindrà 500 metres quadrats i estarà ubicat a la seva seu barcelonina.

«El ‘hub’ serà principalment digital, un laboratori de tecnologia avançada, un espai d’innovació i formació. Això és fonamental i farà més potent l’audiovisual català. La publicitat, el cine, la televisió i els nous continguts requereixen processos tecnològicament cada vegada més avançats. Quatre parets, il·luminació i un equip de càmeres ja no són suficients per produir cert tipus de contingut que demanden els consumidors. Cal innovar tecnològicament perquè el talent d'arreu del món vulgui treballar en, amb i per a projectes realitzats a Catalunya», resumeixen.

Temes:

Mediapro