Festival d’estiu de Barcelona

El Grec es veurà a la Model, Vallvidriera i el MNAC: 10 propostes en espais no teatrals

El Grec es veurà a la Model, Vallvidriera i el MNAC: 10 propostes en espais no teatrals

EPC

5
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

La nova edició del festival Grec no només descobrirà interessants espectacles, també singulars espais. Alguns propostes s’han inspirat en alguns, d’altres s’hi han hagut d’adaptar aportant noves idees i lectures. Molts estan ideats per a un públic reduït, així que millor afanyar-se a comprar les entrades.

Obres amb música, dansa, teatre, ‘performance’ i art que fugen de les previsions apocalíptiques o que reflexionen sobre una societat que sexualitza els menors arribaran a espais singulars, fora dels circuits tradicionals. Per exemple, l’antic dipòsit d’aigües del Rei Martí, una construcció amb columnes del segle XV on Aurora Bauzà i Pere Jou oferiran ‘A beginning_expanded version’ (8 i 9 de juliol), una experiència immersiva que juga amb la veu, la llum i el moviment en què participaran 11 cantants del Cor Jove Principal de Palma.

La música coral és una de les grans apostes d’aquest Grec 2023. «Treballem amb la foscor com a pentagrama per crear sensacions amb les veus i els moviments de llums que manipulen els mateixos cantants. Busquem novetats per il·luminar el futur i sortir del paradigma apocalíptic», ha assenyalat Jou. Tota la música és original. «Només desconstruïm o destruïm un ‘Miserere’ d’Allegri».

L’aclamat Orfeó Catalá, una formació tan sòlida com llançada a l’hora d’experimentar, oferirà també una proposta immersiva, però diferent. Interpretaran una obra molt coneguda, el ‘Rèquiem’ de Fauré però el transformaran en una altra cosa gràcies a l’espai on cantaran, una antiga sala encara no remodelada de l’antic Hospital de Sant Pau (del 14 al 16 de juliol), i a la implicació dels cantants que envoltaran el públic i s’hi barrejaran. ‘El Rèquiem de la llum’ comptarà amb direcció musical de Simon Halsey i posada en escena de la coreògrafa Marina Mascarell.

L’espectacle de la ballarina i coreògrafa Sol Picó, ‘Titanas’ també utilitza la música coral. En aquest cas la que interpretaran 12 veus femenines del Cor de la Unió de Granollers amb una base techno creada per Judit Farrés. El 6 i 7 de juliol el Born Centre Cultural acollirà aquesta revisió de la mitologia grega. «Ballarem sota la memòria de les pedres», destaca Picó, que ha creat la peça amb altres ballarines consolidades: Natsuki i Charlotta Öfverholm. Aquesta última no podrà acudir a la cita i en el seu lloc actuarà Encarni Sánchez.

El Born Centre Cultural també acollirà ‘El dia que va morir l’últim panda’ del 12 al 14 de juliol, una obra distòpica de Projecte Ingenu que trasllada l’espectador a l’any 3000 o més i li ofereix la possibilitat de visitar un museu sobre l’evolució humana. Instal·lació escènica i teatre en aquest curiós recorregut.

Reivindicació trans a la Model

L’antiga presó Model acollirà del 17 al 19 de juliol un potent espectacle de denúncia i reivindicació: ‘Jo, travesti’. Una creació amb text del premiat Josep Maria Miró interpretat per la Cia. Roberto G. Alonso. «El text cobra una significació especial al fer-ho al mateix lloc on gent com Carmen de Mairena i Ocaña van anar a la presó per fer art des d’una altra identitat, la que sentien», ha destacat Alonso. «El transformisme també és cultura, tot i que el món travesti i canalla ha estat als marges», ha afegit Miró, que considera un acte de justícia poètica exhibir l’obra al mateix lloc on tants trans o ‘invertits’, com els anomenaven en una altra època, van patir la repressió de l’Estat i l’abús per part d’altres presos. La versió en sala de l’espectacle s’estrenarà al Festival de Tàrrega.

Dues propostes connectaran l’espectador amb la natura molt a prop de la ciutat. La primera és ‘Una casa en la montaña’, d’Albert Boronat, als jardins de la Fundació Julio Muñoz Ramonet, on tot transcorre al voltant d’una taula on tres actors interactuen, mengen i beuen amb el públic. «Fem teatre sense parafernàlia a través d’una història amb elements de ciència-ficció, poesia, drama i molt humor», comenta Boronat, autor del text. Només 15 persones poden participar en l’experiència que tindrà lloc quatre dies a partir del 22 de juliol.

La segona proposta a l’aire lliure és ‘El valor de res’, de la Cia. Pagans, un espectacle multidisciplinari i immersiu en què es posa en valor el llibre, es parla de la necessitat de compartir el coneixement i de la intel·ligència vegetal però també de bruixes. Es farà darrere la Vil·la Joana, on va morir Jacint Verdaguer. S’haurà d’anar a Vallvidrera per degustar aquesta ‘delikatessen’ del 13 al 15 de juliol, ideada per a 30 persones màxim.

La Muriel, un dinàmic viver creatiu de Gràcia, estrenarà l’últim projecte de Sixto Paz, ‘Bèsties’, un monòleg al·lucinant sobre la sexualització infantil de la premiada actriu Monica Dolan, que defensa Marta Marco del 3 al 13 de juliol. Ella porta tot el pes d’aquest conte fosc a través d’una terapeuta que tracta una dona que ha donat permís a la seva filla de 8 anys per augmentar-se els pits. «A qui els he explicat el projecte el primer que m’han preguntat és ‘¿està basat en un cas real? Però ¿com pot ser, en quina societat vivim?’», es pregunta Marcos.

Notícies relacionades

El Museu Nacional d’Art de Catalunya acull ‘Corpus’, una sèrie d’accions que transformaran la mirada de determinades obres exposades. Del 20 al 22 de juliol els visitants del museu es trobaran que diverses obres exposades dialoguen amb l’art escènic gràcies a una proposta d’Irene Vicente Salas / Cia. La Reina Alcalde. L’any passat la creadora ja va intervenir al Museu Frederic Marés. ‘Performances’ i textos resignificaran i actualitzaran temes com la maternitat, el ritual, la vellesa o la bellesa, que apareixen en diferents peces del museu.

Descobrir l’òpera contemporània amb quatre petits tastos servits per sòlids creadors i intèrprets serà possible a l’Ateneu Barcelonès a través de quatre microòperes de 20 minuts: ‘Darrer missatge’, sobre una youtubera adolescent amb música de Mario G. Cortizo; ‘Danae recorda’, una obra catàrtica sobre una dona que va patir abusos amb partitura de Joan Magrané; ‘Voraç bellesa’, una obra paròdica sobre una cantant madura firmada per Lucas Peire i ‘Per precaució’, una obra protagonitzada per una àvia que es nega a anar a una residència amb música de Raquel García-Tomás, que aquest any va triomfar amb ‘Alexina B.’ al Liceu.