Entendre-hi més

El conflicte d’Irlanda del Nord, inspiració per al cine

Tres dècades de terrorisme i enfrontaments civils han donat origen a una extensa filmografia

derry-girls

derry-girls

4
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

Les tres dècades de conflicte armat a Irlanda del Nord van estar marcades per acarnissades lluites fratricides, intrigues polítiques, recerques desesperades de justícia, drames familiars i grans dosis de la violència més sagnant i aparatosa. I, considerant que bé que llueixen tots aquests ingredients davant una càmera, és lògic que el convuls període hagi inspirat dotzenes i dotzenes de pel·lícules. A continuació, en destaquem algunes de les més rellevants.

BELFAST (Kenneth Branagh, 2021)

BELFAST (Kenneth Branagh, 2021)Situada a l’estiu de 1969, contempla els orígens del conflicte a través dels ulls d’un nen que veu com el barri protestant on viu és envaït per cotxes bomba, tancs britànics i barricades, i que s’acaba traslladant a Anglaterra amb la seva família fugint del sectarisme i la crueltat.

 ‘71 (Yann Demange, 2014)

 ‘71 (Yann Demange, 2014)Malgrat transcórrer un any després, s’inspira en l’enorme batuda coneguda com a Toc de Queda de Falls Road que va tenir lloc a Belfast el 1970, i que va degenerar en una successió d’escaramusses entre militars britànics i membres de l’IRA que es van saldar amb la mort d’unes 500 persones. Un jove soldat queda atrapat rere les línies enemigues després de quedar despenjat de la seva unitat, i s’ha d’obrir camí cap a un lloc segur a través d’un paisatge laberíntic, alienígena i mortal.

BLOODY SUNDAY (Paul Greengrass, 2002)

BLOODY SUNDAY (Paul Greengrass, 2002)El 30 de gener de 1972, a Derry, una marxa pacífica a favor dels drets civils es va convertir en la massacre de 14 manifestants a mans de les mateixes tropes britàniques que, se suposava, els havien de protegir dels paramilitars unionistes. Els fets van significar un punt d’inflexió en l’enfrontament, perquè van demostrar que l’Exèrcit del Regne Unit no era al territori per garantir la pau, i perquè després es va disparar el suport de la població catòlica a l’IRA Provisional. Mentre ho rememora, la pel·lícula recorre càmera en mà per transmetre la confusió, la por i la tensió que es va viure al carrer.

 

EN EL NOM DEL PARE (Jim Sheridan, 1993)

EN EL NOM DEL PARE (Jim Sheridan, 1993)Recrea l’arrest, els judicis, l’empresonament i la posterior absolució –més de 15 anys després– dels quatre de Guildford, condemnats injustament el 1975 per tres atemptats ocorreguts en pubs d’Anglaterra. Centrada en el periple personal d’un dels acusats, Martin Compston (Daniel Day Lewis), així mateix posa èmfasi en la violència i la il·legalitat de les tàctiques utilitzades per les institucions britàniques contra el terrorisme de l’IRA.

ELEPHANT (Alan Clarke, 1989)

ELEPHANT (Alan Clarke, 1989)Un total de 18 escenes i 18 assassinats –alguns de múltiples–, desposseïts unes i altres de motivacions i diàlegs, componen aquest esgarrifós curtmetratge que representa el terrible cost humà dels ‘Troubles’ i que, fixant una mirada desapassionada sobre el cadàver de cada víctima, ens obliga a confrontar la realitat de la violència a l’Ulster pel que és, ni més ni menys: una cosa despietada, absurda i inhumana.

HUNGER (Steve McQueen, 2008)

HUNGER (Steve McQueen, 2008)Crònica dels últims dies de Bobby Sands, polític, poeta i membre de l’IRA Provisional que va morir a la presó el 1981 després de fer una vaga de fam de 66 dies en protesta per la decisió del Govern britànic d’abolir l’estatus polític dels presos republicans. El seu metratge emfatitza el contrast entre la duresa de les condicions de vida a la presó i la progressiva fragilitat del cos humà, i s’esforça per oferir un retrat just dels oficials britànics, també traumatitzats per la violència i exposats a constants amenaces de mort.

AGENDA OCULTA (Ken Loach, 1990)

AGENDA OCULTA (Ken Loach, 1990)Inspirat en una investigació policial sobre el terrorisme d’Estat i la política de ‘disparar a matar practicada pels britànics a Irlanda del Nord, aquest ‘thriller’ utilitza la investigació de l’assassinat d’un activista pels drets civils nord-americà erròniament vinculat a l’IRA com a vehicle argumental a bord del qual reflexionar sobre la naturalesa de la presència britànica a l’Ulster i el seu efecte en l’administració de justícia a tot el Regne Unit.

DERRY GIRLS (2018--2022)

DERRY GIRLS (2018--2022)Ambientades en els anys 90, les tres temporades d’aquesta encantadora ‘sitcom’ se les arreglen per exhibir una barreja d’irreverència i sentimentalisme malgrat el violent entorn on transcorren. Les seves protagonistes són cinc adolescents que pateixen diàriament els efectes de guerra entre entre catòlics i protestants però tenen problemes molt més greus de què preocupar-se: les hormones, els nois i els exàmens, entre d’altres.

EL VIAJE (Nick Hamm, 2016)

EL VIAJE (Nick Hamm, 2016)Imagina’t com van ser les converses que van mantenir el reverend protestant Ian Pasley, líder del Partit Unionista Democràtic, i l’exmembre de l’IRA convertit en vice primer ministre, Martin McGuinness, i que van resultar en el sistema de govern compartit que impera actualment a Irlanda del Nord. Si dos homes atrinxerats en ideologies enfrontades entre si poden parlar de futbol o de les seves respectives dones i fills i veure’s l’un a l’altre com els éssers humans que són, suggereix la pel·lícula, llavors catòlics i protestants podran conviure en pau i harmonia.

 

OMAGH (Pete Travis, 2004)

OMAGH (Pete Travis, 2004)El 15 d’agost de 1998, gairebé quatre mesos després de la firma dels Acords de Pau del Divendres Sant, un atemptat amb bomba perpetrat per un grup escindit de l’IRA descontent amb el pacte, l’autoanomenat IRA Autèntic, va matar 29 persones –incloses dues d’embarassades– i en va ferir 200. Aquest documental dramatitzat retrata vivament la carnisseria, la recerca desesperada d’éssers estimats enmig del caos i la posterior batalla dels familiars de les víctimes a la recerca de respostes i justícia.

 

Notícies relacionades